Alles is OK

Lieve allemaal,

Wij hebben hier helemaal niets gemerkt van een aardbeving of vloedgolf. Aan jullie mailtjes merken dat er nogal iets is gebeurd.
Wij liggen nu bij een onbewoond eiland, geen nieuws en geen telefoon. We zijn behoorlijk verrast door dit nieuws. Gelukkig hebben wij niets gemerkt en gaat alles goed.

Groetjes,
Marleen en Wido

Lieve familie en vrienden

de schok van wat er hier gebeurt is begint bij ons nu een beetje door te dringen. we hebben zo ontzettend veel mazzel gehad. we hadden de hele zondag niets gemerkt behalve veel rotzooi en boomstammen hier in de baai waar we aan een mooring liggen. waarschijnlijk is het gebeurt toen we aan het varen waren van het ene eiland naar het andere.
alleen door jullie mailtjes die we vanmorgen (maandagochtend) wisten wij wat er gebeurt is. Gelijk terug gemaild en naar bbc worldnews geluisterd. Om 10.00 naar het net van de blue water rally geluisterd. Een aantal boten met schade en een paar mensen voor observatie naar het ziekenhuis. Wederom we hebben heel veel mazzel gehad.
We blijven hier nu zeker weten een paar dagen liggen ivm eventuele naschokken en rotzooi. voor we hier vertrekken zullen we dit zeker mailen. we liggen hier alleen in de baai. alleen een paar vissersbootjes en af en toe kleine duikbootjes komen langs. iedereen spreekt hier zeer gebrekkig engels dus worden we niet veel wijzer over wat er aan de hand is.

vanmiddag bij het rangerstation hier op surin eiland geweest om wat meer informatie te krijgen over wat er gebeurt is. we zagen dat gisteren veel mensen van het eiland gehaald werken en ook vanmorgen gingen er een aantal boten vol met mensen weg. Vanmiddag werden er juist weer mensen heen gebracht.
Wat bleek dat zondagmorgen om 10.00 de eerste golf aan de westzijde van het eiland het rangerstation geraakt heeft. Er waren veel toeristen op het kleine stukje grond waar het rangerstation was. Volgens een van de rangers stonden er 200 tenten dwars over het terrein. Om 9.00 waren alle toeristen gaan zwemmen en dat is de redding van vele geweest. 2 toeristen waren nog aan het zwemmen toen de eerste golf kwam en zij zijn overleden. de golf is tot 10 meter hoog gekomen volgens hem. Hij is 4 keer over het eiland gekomen. eerst vanuit het westen en nadat hij vaste land geraakt heeft weer teruggeketst. Bij de laatste paar keer dat de golf overkwam was iedereen de berg opgevlucht.
Het dorp ligt helemaal in puin. overal resten van tenten en kleding, ontwortelde bomen en de paar hutjes die er stonden zijn verwoest. De hutjes die net iets hoger stonden mankeerden niets. De rangers en lokale mensen blijven op het eiland en gaan beginnen met opruimen.

Wij hebben van deze golf niets gemerkt omdat hij pas in het ondiepe erg omhoog komt. Ook nu liggen we aan de mooring in een diep gedeelte van de baai en volgens de ranger begon de golf pas 50 meter vanaf het vaste land en liggen we veilig mocht er nog een naschok zijn. Rondom ons is het diep. Gisteren hebben maar liefst 5 boten achter ons gelegen. 3 kleine speedbootjes en de rest vissersbootjes. we begrepen niet goed waarom iedereen achter ons wilden liggen en zelf niet een mooring oppakten. nu begrijpen we dat we de mooring hebben voor grotere schepen (dat wisten wij al) maar dat dit ook de enige mooring is van de 10 die hier liggen die omgeven is door diep water.
Er drijft hier nog steeds veel troep voorbij en dan mn boomstammen.
we houden jullie op de hoogte.
Wij blijven liggen waar we nu zijn en dat is op de positie
9gr 24.721N en 97gr 52.596O. Datum 27 12 2004
we zullen 2 keer per dag onze mail proberen op te halen

veel liefs
wido en marleen

Dinsdag 28 December:

we zijn vertrokken (om 19.00) op weg naar phuket, kata beach. we varen de nacht door en komen dan bij daglicht aan in phuket. Het is 100 mijl varen.
 Net naar het radioverkeer geluisterd van de Blue Water Rally en ze zeggen dat 99% van alle diensten het weer doen en dat de supermarkten goed bevoorraad zijn.
Rustige dag gehad. De marine kwam met een schip de baai in en een paar keer per dag vliegt een verkennings vliegtuigje over de baai. Geen radio contact met hen gehad. Denk dat ze naar lichamen op zoek zijn. gelukkig hebben wij die niet gezien en dreef er veel minder rotzooi de baai in.

liefs wido en marleen

Lieve allemaal,

We hebben net ons anker uitgegooid in de baai van patong beach. We redden het niet om voor het donker in kata beach aan te komen waar als het goed is een paar bekende zeilboten liggen.
De dag is vreemd verlopen. een goede nacht gehad maar steeds met het gevoel wat staat ons in phuket te wachten. in surin waren we afhankelijk van het nieuws dat door het thuisfront werd gegeven en dat was niet positief. door de berichten van boten die nog in Phuket waren kregen we het beeld dat phuket aardig weer functioneerde.
vanmorgen vroeg om 6.00 zagen we het lichaam van een blanke man die verdronken was. geen prettig gezicht maar wel de realiteit. We hebben besloten om de man achter de boot te slepen. Na een paar uur varen kwamen we dicht bij het navy station 2 navyschepen tegen. Daar hebben we de man overgedragen. De officier vertelde ons dat er 60 mensen van boten vermist waren en dat we erg veel geluk hebben gehad. De officier stelde het op prijs dat we het lichaam hadden gebracht. we hopen dat de familie van deze man gevonden kan worden.
In de morgen voeren we door veel rommel heen. geen grote brokstukken maar huisraad, kapotte schepen en bomen en takken. Elke keer maar denken dat je weer een lichaam ziet drijven. Hoe dichter we bij phuket kwamen hoe schoner het water.
Nu we bij patong beach zijn aangekomen is het hier erg rustig, te rustig. Deze baai is de hoofdbaai waar alle strandtoeristen en vele barretjes zitten. Gek genoeg ziet de kust lijn er van een afstand normaal uit alsof er niets is gebeurt. We hebben geankerd een eind van het strand maar zien wel dat daar veel rommel ligt.
We gaan zo een kijkje nemen in patong en gaan morgen op weg naar kata beach 8 mijl verderop.
pos 7gr 53.838n en 98gr 17.181o

liefs Wido en Marleen

Lieve allemaal,

gisteravond en vanmiddag naar patong geweest. er liggen alweer mensen langs het strand te bakken in de zon.
de verwoesting is goed te zien bij de straat die evenwijdig aan het strand ligt. dat was het bruisende gedeelte van patong met veel winkeltjes, stalletjes en restaurants. in de zijstraten zitten de bars/discotheken.
Nu zijn alle winkels in de eerste straat verwoest. Dat wil zeggen de muren staan overeind maar glas en deuren zijn eruit. Wat ons erg opvalt is dat iedereen bezig is met opruimen. gisteravond en vandaag kwamen de vrachtwagens af en aan om rotzooi van de straat te halen. er was al veel verschil te merken in een halve dag tijd.
de mensen zien er niet neergeslagen uit maar werken hard. In de straat langs het strand delen mensen gratis drinkwater uit. de hygiene proberen ze zo hoog mogelijk te houden. nu was thailand gelukkig al een schoon land waarin je rustig ijsblokjes in je drinken kon vragen omdat het gemaakt was van drinkwater. nu als je ergens gaan eten of drinken krijg je gelijk een verpakt doekje om je handen schoon te maken.
we begrepen dat  van een lokale politieman dat 150 mensen dood gegaan zijn in patong. maar hij gaf aan dat ze er alles aan doen om alles zo snel mogelijk weer op regel te krijgen. Wij denken zelf met het tempo waarop de thai nu bezig zijn dat je over een maand bijna niets meer merkt van wat hier gebeurt is. en we moesten vooral aangegeven aan vrienden en familie dat thailand nog steeds een mooie vakantie bestemming is. we zien nog wel mensen van de pers rondlopen en de cameraman van reuters doet ook flink zijn best om opnames te maken.
het is zo onwerkelijk om zo weer in patong te lopen en je ziet mensen weer naar bars gaan waar de dames op klanten zitten te wachten. het leven gaat hier 4 dagen na de ramp gewoon weer door.
Zelf hebben we op internet gekeken wat voor nieuws er allemaal was. De beelden en verhalen zijn inderdaad schokkend. Iedereen die ons een mailtje heeft gestuurd of in ons gastenboek heeft gereageerd, heel erg bedankt.
het is voor ons een onwerkelijke tijd. we waren uit phuket vertrokken om naar sri lanka te gaan en nu zijn we weer terug in phuket. we willen hier extra eten en drinken, diesel inslaan voordat we de indische oceaan oversteken. naar sri lanka gaan we niet meer gezien de omstandigheden. Misschien steken we de oceaan nu in 1 keer over gelijk naar djibouti (ingang rode zee) dat zal een lange tocht worden van 25-35 dagen. maar dit is nog allemaal niet zeker en we zullen eerst een paar dagen bijkomen hier in phuket en bekende boten opzoeken.
we hebben geprobeerd te bellen naar nl. tot zo ver nog niet gelukt ook collect call wil nog niet de nummers uit nl zijn geblokkeerd aldus de dame van AT&T. we gaan het vanavond opnieuw proberen.
op dit moment zetten we koers naar kata beach zullen daar over een uurtje zijn
liefs wido en marleen

Donderdag 30 December: We hebben ze inmiddels gesproken. Alles is goed. De komende dagen gaan ze water, diesel e.d. inslaan en dan  naar Dijbouti.
Update: Vertrek is gepland op 5 januari. Ook zullen er boten van de Blue Water Rally vertrekken.Het eerste deel van de reis zullen ze gezamelijk varen. Bestemming BWR de westkant van India. De weersvooruitzichten en windrichting zijn goed te noemen.

Lieve allemaal,

We willen iedereen een gelukkig en gezond 2005 wensen! Dat vele mooie wensen maar mogen uitkomen.
zelf hebben we een rustige oudjaarsdag gevierd. Een auto gehuurd en het eiland over gereden. Het eiland ligt er nog net zo bij als 2 weken geleden. de supermarkten vol en iedereen volop aan het werk. alleen langs de kust zie je dat er wat gebeurt is maar ook daar zijn ze hard bezig met opruimen. Het leger veegt de wegen schoon van al het zand en helpt mee met opruimen. Het tempo waarop dit gaat is echt super. Ik denk dat je over een paar weken bijna niets meer ziet over de gevolgen van de ramp zelfs in de plaatsen die zwaar zijn geraakt.
In de baai waar we nu liggen (katabeach) liggen meerdere jachten en wat zeker zo gezellig is dat Ed en Carla (bolero, kennen we van bali) zijn er aangekomen en Duco van Briet lag er al. Nu kan het niet zo zijn dat wij 5 nederlanders geen oliebollen eten met oud&nieuw. De oplossing werd snel bedacht en we zijn 's avonds naar patong gereden en daar naar cafe amsterdam gegaan. Een klein cafe waar vooral de stamgasten zich rustig te goed deden aan een biertje.
De overheid heeft gevraagd om een rustige oud en nieuw. Zelf hadden wij dit gevoel ook, geen wilde feestpartijen en zo.
De oliebollen smaakten ons prima en 24.00 kwam rustig naderbij.
Op initiatief van cafe amsterdam hebben we kaarsjes en wierook aangestoken voor diegenen die getroffen zijn door de ramp. een van de thaise dames deed voor hoe je het moest doen en vertelde wat je kon vragen tijdens het aansteken van de stokjes. Het was voor veel mensen een emotioneel moment waarbij iedereen zijn eigen gedachten had.
al met al was het een fijne afsluiting van het oude jaar en een mooi begin van 2005.