Reisverslag 01 04 2004
Galapagos

Lieve allemaal,

Hier weer een berichtje vanaf de Pacific. We hebben een rustige dag met helaas weinig wind. De halfwinder met grootzeil staat uit en we lopen 2,5- 4 kn. We genieten van de rust.
het water heeft een hele lange, lage deining. Het lijkt een beetje op een golvend tapijt. In de boot is het nu aangenamer qua beweging dan op de ankerplaats in balboa.
Door de rust slapen we langer en zijn uitgeruster. We wisselen nu van wacht om de 5 uur.

Vanmiddag even een spelletje gedaan. Ik zie, ik zie wat jij niet ziet en het is.... blauw.
Jullie raden het antwoord al. Overal om ons heen is het blauw. Zelfs aan de lucht is geen wolkje te zien.
De afgelopen nachten zijn steeds verschillend geweest. Sommige nachten een heldere sterrenhemel met vallende sterren en dan weer bewolkt met af en toe een ster die tussen de wolken door komt spieken. De nacht van zaterdag was schitterend. Het water spiegelglad en de maan die daar zijn licht op liet 'dansen'.

Er vliegen regelmatig vogels langs de boot. vandaag zien we de hele tijd een soort meeuw maar het lijkt op een kruising tussen een meeuw, duif en een stern. Geen flauw idee wat het voor vogel is maar hij is wel grappig.
Even een vraagje; hoe herken je een halve drijvende boomstam? Aan de vogels die erop zitten te kwetteren. Dit heeft wido gisteren gezien, best lachwekkend behalve waneer hij tegen de boot komt.
We proberen zo zuinig mogelijk met ons water te doen zodat we in Galapagos geen water te hoeven halen (slechte kwaliteit) dus ons douche ritueel bestaat nu uit een paar emmers koud zeewater over de kop en soppen maar. Na een emmer of 8 merk je niet meer dat het water koud is.....
We zijn steeds op de uitkijk voor walvissen. Af en toe opspetterend water, snel kijken met de verrekijker en tot nu toe elke keer springende dolfijnen. (ook leuk)
Door het koude water van de pacific, is het water in onze watertanks ook een stuk kouder. Hoewel we dicht bij de evenaar zitten hebben we geen last van de warmte. Het koude water geeft wat verkoeling en op het heetst van de dag staat er meestal 1 vd zeilen in de zon, zodat er lekker schaduw is in de kuip.

liefs Wido en Marleen
pos 29 mrt 15.30 utc 2gr 13.28 N en 84 gr 43.34 W

Lieve allemaal,

We zijn helemaal tot rust gekomen het is heerlijk hier. De zee is kalm en er zijn nauwelijks golven, alleen de oceaan deining. De lange dalen en toppen van de deining lijken wel om ons heen te dansen. De golf neemt ons mee naar boven zonder dat we hoeven te klimmen en brengt ons naar het dal zonder te dalen. Echt heerlijk. Zoveel rust en ruimte. Een scherp contrast met het lawaai, rollen en vuiligheid van de ankerplaats in Balboa, Panama.
De wind is heel afwisselend af en toe moet de motor het even overnemen omdat er echt te weinig wind is. Maar vandaag heeft de motor slechts 2 uurtjes gelopen en verder zijn we voortgegeleden onder zeil. Onze "grote lap" de halfwinder werkt heel erg goed. Zodra je de wind in je gezicht kan voelen is het al bijna genoeg voor de halfwinder om Max mee te nemen en de snelheid weer tot 4-5 knopen te laten oplopen, wel een beetje geholpen door de stroming trouwens.
Met zo'n rustige koers is het leven aan boord natuurlijk heel gemakkelijk. Je hoeft je niet schrap te zetten, eten koken gaat een stuk makkelijker nu de ingrediënten niet continue over het aanrecht heen en weer rollen. We slapen uitstekend en ons wachtschema is ook anders. We wisselen elkaar nu vaak pas na 5 uur af in plaats van de gebruikelijke 3 uur.
Kortom een lekkere tocht. De evenaar en de Galapagos eilanden komen snel dichterbij, nog slechts 200 mijl en dan zijn we op de Galapagos en over 100 mijl zullen wij Koning Neptunes ontmoeten bij de evenaar. Dat we de evenaar naderen kunnen we al goed merken, de zon staat bijna recht boven ons aan de hemel en brandt er stevig op los. In de middag is het teakdek zo warm dat je er niet graag op loopt met je blote voeten.

Na gisteren een speeltje "ik-zie-wat-jij-niet-ziet" en het is blauw. Hebben we vandaag gespeeld: "Wat-hoort-mijn-oor"
Vanmiddag hoorde Marleen een zacht gebrom. Ik kon het niet horen, vast te veel VanHalen op de oren gehad, en mijn conclusie was dan ook het is de koelkast of een onderzee boot. Er was namelijk geen boot te zien rondom. 5 minuten later kwam 'de brommende koelkast' in de vorm van een marinehelikopter voorbij. In de verte was nu ook een marineschip te zien opzij van onze boot. We horen niets over de marifoon, maar na een paar knallen zien wij een grote rookwolk. Heeft Equador ruzie met de buren of is het een oefening. Wij houden het op een oefening. Het schieten houdt een tijdje aan maar na een uur keert de rust weer terug. Einde oefening.

Wij glijden nu de avond en nacht weer tegemoet. Houden we wind of mag Mathilde weer aan het werk? Morgen weten we het.
Onze positie 17:40 / 22:40 UTC: 0°49.13N - 087°03.21W

Groetjes,
Marleen en Wido

Lieve allemaal,

Vanmiddag rond een uur of 15.00 plaatselijke tijd was het zo ver. We zijn de evenaar over gegaan en varen voor de eerste keer op de south pacific. Na een blikje cola en wat chocolade te hebben gegeven aan meneer Neptunes gaan we vrolijk verder.
Helaas is er vanaf vanmorgen geen wind en loop de motor al een tijd. Geen wind en ontzettend warm, om en om zoeken we een beetje verkoeling binnen in de boot.
Zoals het er nu uitziet gaan we morgen aan het einde van de ochtend aankomen. We zijn erg nieuwsgierig hoe het daar zal zijn en niet onbelangrijk hoelang we er mogen blijven. We zullen zien hopelijk is het langer dan de 72 uur die sommige mensen hier krijgen. We willen namelijk nog zoveel zien en doen. Afwachten morgen zullen we het weten.
Ondertussen hebben we regelmatig vogels bij de boot. Jan van Genten en net wanneer je een foto wil maken van de kruising meeuw/duif zie je hem niet meer. wel de hele nacht vogels bij de boot gehad die een gek raspend geluid maken. best gezellig al die geluiden. De dolfijnen hebben hun nachtrust ook een paar keer voor ons onderbroken en zijn een paar keer langs geweest. Tot nu toe hebben we op deze tocht elke dag dolfijnen gehad. Is toch best bijzonder.

Liefs Wido en Marleen

pos 0gr 03.63 Z en 88gr 28.46 W

Lieve allemaal,

Het is gelukt. We zijn op de Galapagos eilanden, om precies te zijn we zijn op Isla San Cristobal en het plaatsje Puerto Baquerizo Moreno. De tocht is dus snel verlopen, 7 dagen en een paar uur. Helaas hebben we ook stukken moeten motoren en vooral gisteren was een slechte dag. Want gisteren hebben we vanwege te weinig wind 18 uur op de motor gevaren.
Maar we zijn goed aangekomen. Het ziet er hier erg mooi uit, de zeeleeuwen zwemmen om de boot en we hebben alweer een paar bekende boten gespot. Een goede plek om een poosje te blijven. We gaan zo meteen aan land om de formaliteiten te regelen en hopelijk krijgen we toestemming om hier langer dan drie dagen te blijven.
Dit was het even voor nu, binnenkort meer over Galapagos, de laatste mijlen en het passeren van de evenaar.