Reisverslag 01 12 2004
Kwade Geesten

Hoi allemaal,

Even een kort berichtje. Dit weekend zijn we even niet op de boot. We gaan morgen naar Kuala Lumpur. Waarschijnlijk zijn we zondagavond weer terug en anders maandagavond.
Dus even radiostilte en daarna zullen we weer wat meer van onze belevenissen vertellen.

groetjes,
marleen en wido

Lieve allemaal,

Het is maandagmorgen en we moeten nog ons verhaal vanaf singapore vertellen. ga er rustig voor zitten zou ik zeggen.
De laatste paar dagen in Singapore vooral winkelend door gebracht. Lekker door de winkelcentra slenteren en boodschappen inslaan bij Carrefour. Dat is een grote franse supermarkt keten waar we vooral in Tahiti erg blij mee waren. Na het boodschappen doen in de rij staan voor de taxi. staan zo'n 20 mensen voor ons aan te wachten maar binnen 10 min zitten we in de taxi.
We besluiten om donderdag met 3 nl en een engelse boot (nademia) te vertrekken naar port dickson. De immigratie official wordt gebeld en de hele crew moet aanrukken om uit te klaren. Normaal gesproken hoeft alleen de kaptein heen maar ik heb ook aardig wat keren zonder probleem in/uit geklaard. Nu is bij Nademia de vrouw de kapitein. Carolyn heeft dus keurig overal de handtekening gezet. alleen de official wilde toch dat haar man tekende. Dit hadden we in een land als singapore niet verwacht maar toch de vrouwelijke kapitein wordt hier niet geaccepteerd. daar moet je het als vrouw maar mee doen.
Bij het verlaten van singapore zien we veel stukken nieuw land. er worden grote stukken opgespoten en over een paar jaar staat daar weer een nieuw industrie terrein.
We hebben met z'n 4en de hele dag en nacht achterelkaar gevaren langs de shipping lane. Maleisie staat erom bekend dat de vissers zowel overdag als 's nachts grote netten uitzetten tussen palen. De enige manier om ze te ontwijken om langs de shipping lane te varen. Dit betekende veel scheepvaart zien. Voor diegene die een vergelijking wil; het is net of je fiets op het fietspad van een drukke weg. Er komen verschillende auto's en vrachtwagens voorbij maar iedereen blijft in zijn rijbaan en volgt de weg. je moet alleen uitkijken of ze niet afslaan. Alle grote scheepvaart zat links van ons. Rechts waren af en toe de wagentjes van de plantsoenendienst het gras aan het maaien (vissers). Zij zwenken alle kanten op maar gaan de rijbaan niet over. Zo hebben we de 140 mijl naar port dickson afgelegd.
De marina in PD. is nog maar een paar jaar oud en is weer van alle luxe voorzien. vooral het zwembad is heerlijk. We besluiten om de boot hier te laten liggen en de volgende dag naar kuala lumpur (KL) te gaan.
zaterdagmorgen met 2 taxi's naar de officials in het dorp om iedereen in te klaren. Hierna gingen wij op weg naar het busstation. PD stelt niet veel voor. veel oude betonnen/vieze gebouwen. geen sfeer te bekennen. We blijken in de expres bus te zitten en dat merken we. de tocht duurt 45 min en we hebben heel wat snelheid gemaakt. Wido praat met een jongen want die wil zijn engels oefenen. altijd goed en ik ben gepromoveerd tot zijn vrouw. Wat blijkt in deze landen is het erg raar dat je als stel niet getrouwd bent. zeker als je boven de 30 bent (wido) wordt er gedacht dat er iets met je aan de hand is. NA de bus stappen we in de trein naar KL. De rit duurt langer dan een uur maar we genieten van het uitzicht. Veel palmplantages voor de zogenaamde palmolie.
Dan KL het eerste wat ons opvalt is dat het er vies is en veel uitlaatgassen. We lopen een stukje door de stad en willen eigenlijk op weg naar de beroemde twintowers. Het lopen valt tegen maar een taxi of bus nemen heeft ook niet veel zin want het verkeer zit muurvast. Wat een drukte. We komen erachter dat er een monorail is en maken daar gebruik van. De twintowers zijn indrukwekkend en we proberen een kaartje te bemachtigen om de toren in te gaan tot de verbindende brug. Helaas worden er maar... 1300 kaartjes per dag verkocht en wij waren te laat. Jammer maar niets aan te doen. we lopen nog even door het winkelcentrum en besluiten terug te gaan naar china town. Wido koopt nog een tag heuer horloge, iets waarnaar hij sinds bali op zoek naar is en is helemaal gelukkig.
We vinden de stad niet geweldig. Er straalt weinig vanaf en we hebben in een paar uur tijd 3/4 van alle belangrijke bezienswaardigheden gezien. We besluiten om terug te gaan naar de boot en niet een nacht hier te blijven. We zijn blij dat we gegaan zijn maar deze stad hoeft voor ons niet meer.
Na een reis per bus en trein zijn we 3 uur later weer in PD. daar nog even de supermarkt in alleen we kopen er weinig. Tussen de stukken kip liggen de dode vliegen en dat extra vlees hoeven we toch niet.
Zondag hebben we heerlijk uitgeslapen en zijn toen suf naar het zwembad verhuisd. Lekker boekje mee en maar niet te veel doen.
Duco is maandag jarig en we eten met z'n allen in het restaurant samen met Leslie en Dick van Aragorn.
Vanmorgen vroeg om 7.00 de wekker gezet om duco uit te zwaaien en te feliciteren. Wij (elise en max) zullen hem volgen maar op een iets later tijdstip. Het is 270 mijl naar langkawi en hebben zin om er heen te gaan. moet een erg mooi eilandengroep zijn. we zullen het zeker gaan bekijken.

liefs wido en marleen

Lieve allemaal,

Gisteren met 3 nl boten uit Port Dickson vertrokken. Onderweg haakten 2 andere boten van de blue water rally aan, Mizu Baby en New Crusader. Het werd dus varen met 5 boten in een straal van 3 mijl. helaas geen wind dus de motoren hebben hun werk weer gedaan.
We hebben tot het einde van de shippinglane het rustig gehad. Tegen de avond en het begin van de nacht was het erg druk op het water.
De vissers hebben hier een bepaald geloof dat ons ook niet echt bevalt. De vissersbootjes varen hier vrij snel en vaak buigen ze net op het laatste moment richting jouw boot om dan maar zo dicht mogelijk voor jou langs te kunnen varen. ook als je van koers veranderd doen ze mee. Als je een meter of 20 voor je langs zijn gegaan buigen ze weer af. Het idee is om met deze actie kwade geesten die eventueel achter je boot aan zitten zo bij een andere boot onder te brengen omdat de geesten deze snelle wendingen niet kunnen volgen. Nu is dit overdag al niet een fijne actie maar 's nachts 3 onverlichte vissersboten is helemaal niet gezellig. De grote scheepvaart geeft geen problemen maar de voor de visserboten in allerlei soorten en maten en verschillende netten is wel wat lastiger. Gelukkig werd het na 24.00 rustiger op het water en konden we gewoon onze wachten draaien. In de loop van de nacht liepen de zeilboten ook iets verder uitelkaar en heeft iedereen een goede nacht gehad.
Vanmorgen door een grote bui nog even een paar uur kunnen zeilen maar na de wolkenpartij ook de wind weer weg. Het is nog 120 mijl naar onze bestemming. een klein eilandje onder langkawi. daar lekker ankeren en genieten van een zoet water meer dat op het eilandje moet zijn.

liefs wid
o en marleen

pos 30/11
4gr 23.07n en 100gr 12.43o

Lieve allemaal,

vanmiddag zijn we aangekomen bij 1 vd eilandjes van Langkawi. We liggen hier in een schitterende baai samen met briet en een andere boot. Vanacht om 4.00 lag wido lekker te slapen en we hadden de motor aan omdat we de wind recht op de kop kregen. we houden nog steeds de hele tijd de temperatuur meter in de gaten en af en toe denken we dat we spastisch zijn maar dit keer was er reden tot kijken. De motor werd te warm. Gelukkig waren we er op tijd bij en raakte hij niet oververhit. Er zit een lek in het koelsysteem. Wido heeft een noodreparatie uitgevoerd en we kunnen de motor weer laten draaien alleen drupt hij koelvloeistof. we hebben de weg naar het eiland nu maar kruisend afgelegd en alleen bij het ingaan van de baai de motor gebruikt. De bedoeling is dat we morgen proberen naar de marina te gaan. Duco zal met zijn boot (briet) met ons meegaan om zo evt bij problemen ons bij te kunnen staan.
Of te wel weer een klusje erbij.
We liggen hier lekker relaxed en genieten van de rust om ons heen. op het eilandje hier moet een zoetwater meer zijn. morgenochtend gaan we die eerst bezoeken. De legende gaat dat wanneer je vruchtbaarheidsproblemen hebt je hier vooral moet zwemmen. Wido gaat geloof ik het water niet in.... Maar ik mocht vooral gaan als ik wilde, ja ja.
Ok we laten weten hoe het verder gaat. wij genieten hier in ieder geval van ons plekje.