Reisverslag 02 05 2004
Vissen, dekvangst en over de helft

Lieve allemaal,

Gisteren de vislijn uitgegooid en na 2 uur zat er een prachtige dorade aan de lijn. Helaas net voor het aanslaan van de vis om hem binnen te halen ging hij van de haak af. Wij balen maar opnieuw de lijn uit. Na een uur of 3 weer beet. Wido was bezig snelheid uit de boot te halen. we liepen 7.5. Maar de vis was veel te groot en de lijn knapte. Wij opnieuw balen want nu was Big Papa met ons aasvisje en 100 meter lijn er vandoor.
Het avondeten bestond uit hamburgers met dopertwen, appelmoes en aardappelen.
Vanmorgen weer vol goede moed begonnen met vissen en ja hoor we hebben beet. Een prachtige makreel aan de lijn. We halen hem goed binnen. Helaas hebben we niet door dat de lijn doorgesneden is en we gooien het aasvisje overboord om hem af te spoelen van het bloed. Weg aasvisje no 2. Als we zo doorgaan hebben we aan het einde van deze week geen aasvisjes meer.
Maar niet getreurd, de vis lekker gebakken en hij smaakte heerlijk.
Over een dag of 3 zijn we op de helft van onze reis.

Liefs wido en marleen

pos 28/4 5gr 35.312z en 106gr 38.75 w

Lieve allemaal,

We zijn nu al weer meer dan een week onderweg. Vandaag is het de eerste dag dat we voor de wind moeten varen en het rollen is weer begonnen. Hopelijk draait de wind over een paar dagen naar het zuid oosten en kunnen we dan weer lekker ruime wind varen.
Sinds vanmorgen zien we de zeilen van de mary elisa. Ze zijn vanacht op ons ingelopen. We vinden het toch wel erg bijzonder dat je na meer dan een week en meer dan duizend mijl varen nog zo dicht bijelkaar bent.
Elke ochtend gaan we het dek op om de inktvisjes en de kleine vliegende vissen van het dek te peuteren. Wido heeft tot nu toe het record; 13 inktvisjes en 12 vliegende vissen op 1 morgen.
Het weer is wisselend bewolkt. We hebben tot 11.30 de zon in de kuip en dan wordt het toch wel snel warm. In de boot is het zo'n 30 graden. Er staat een kloele bries waardoor we 's avonds met lange broek en trui buiten zitten. 's nachts lekker onder een slaapzak naar muziek luisteren is zo slecht nog niet.

Liefs wido en marleen

pos 29 april 6gr 37.09z en 108gr 55.16 w

Lieve allemaal,

Het is nu zaterdag 1 mei 16:30 lokale tijd, 23:30 UTC tijd en het is zover we zijn over de helft. We zijn op positie 6°57.7 Zuid - 114°21.1 West en dat ligt op 1475 mijl van Galapagos en ook op 1475 mijl van Marquésas, om precies te zijn het eiland Hiva Oa. Het heeft ons 11 dagen en 6 uur gekost om hier te komen, dus nog ongeveer 11 dagen varen en dan zullen wij opnieuw land zien. 11 dagen varen, als we natuurlijk voldoende wind houden. De weersvoorspelling zijn goed dus het lijkt reëel.
Een goed moment om even om ons heen te kijken en een beeld te krijgen van waar we ongeveer zitten. Wij zitten dus midden op die grote plas, 1475 mijl dat is 2733 kilometer, verwijdert van ons vertrekpunt en van onze bestemming. Naar het zuiden zit eigenlijk niet veel, erg weinig zelfs. Als je goed mikt dan zou je op de paaseilanden terecht kunnen komen. De paaseilanden liggen nu op 1241 mijl (2300 kilometer) naar het zuiden. Die wil je niet missen want als je anders verder naar het zuiden vaart kom je alleen nog de zuidpool, Antarctica, tegen. Dan moet je echter nog wel 4011 mijl (7400 km) varen.
Als we nu precies naar het noorden gaan varen komen we uit in ... Mexico, het plaatje San Jose. Slechts 2172 mijl (4025 km) varen. Maar 400 kilometer verder naar het noorden ligt de Amerikaanse stad San Diego al. Het dichtste bij ligt nu dus Marquésas, een aanlokkelijke bestemming dus wij varen rustig verder. Nu we toch aan het rekenen zijn, hoever zijn we eigenlijk van Nederland...... Natuurlijk heb ik dat ook even voor jullie uitgerekend. De kortste route, dan volg je de grote cirkel route, dat kan ik niet helemaal uitleggen maar het komt erop neer dat je niet in een rechte lijn gaat maar rekening houdt met het feit dat de aarde rond is waardoor je route op de kaart eruit ziet als een kromme lijn. De afstand naar Nederland via deze grote cirkel route is 6824 zeemijlen, wat neer komt op 12650 kilometer. Je moet dan wel over Mexico, de hele oostkust van Amerika, New Foundland en Engeland.
Veel plezier met de atlas, zoek het allemaal nog maar eens even op. Dan varen wij rustig verder en gaan wij dit heugelijke moment vieren met pannenkoeken.