Reisverslag 02 10 2004
Er was er 1 jarig

Lieve allemaal,

Hier aan boord gaat alles goed. Om vier uur kwam een prachtige tonijn zich melden voor het avondeten. Perfecte timing want een uur later lag deze tonijn in de pan. Verser kan je de vis niet krijgen. Het is de mooiste tonijn die wij tot nu toe hebben gevangen al zeggen we het zelf. Wido wordt al aardig handig in het schoonmaken van vis.

Een paar maanden geleden schreef ik dat ik nog een waar gebeurd verhaal zou vertellen over familie uitjes met de gezinsauto in de jaren '60 hier in Australie. Wij hebben het uit zeer betrouwbare bron, het is dus zeker geen kroegverhaal en wij willen jullie het niet onthouden.

Brian woonde met zijn familie aan de zuidkust van Australie. In de jaren '60 gaat hij als jonge jongen geregeld met zijn ouders en broers en zussen naar het strand. Gewoon om te genieten van strand en zee maar ook voor een extra activiteit, namelijk vissen. Op weg naar het strand wordt er naast de weg gezocht naar roadkill om als aas te dienen. Het beste aas is een behoorlijke kangeroe. De kangeroe gaat achter in de auto mee naar het strand en wordt daar aan een grote haak geslagen. Auto op het strand parkeren met de achterkant naar de zee (wel even de handrem erop). Kangeroe, haak en een boeitje aan een lange lijn en die vastmaken aan de trekhaak van de auto. Bij afgaand water wordt de kangeroe in het water gegooid en drijft het hele handeltje de zee op en dan wachten tot je beet krijgt. Je begrijpt onder hand al dat er niet op een klein visje wordt gevist.
Zodra het boeitje onder water verdwijnt heb je beet en kan de auto in actie komen. In de vooruit en je sleept zo je buit het strand op. De buit een grote witte haai. Joekels van enkele meters geen uitzondering hebben wij begrepen. Zodra de haai is gestopt met spartelen de kinderen boven op de haai zetten voor de foto. Altijd leuk voor later.
Daarna werd de kaak uit de haai gesneden en door pa verkocht. Dat leverde in de die tijd ook al behoorlijk geld op. Inmiddels is de witte haai beschermd en mag je dus niet meer met je auto op haaien vissen. Het gaat inmiddels ook redelijk goed met het aantal witte haaien langs de kust van australie. Niet alle australiers zijn daar even blij mee, veel australiers zijn van mening; Als het groot genoeg is om jou te eten, afmaken. De geldt niet alleen voor de witte haai maar ook voor de linke zoutwater krokodillen, de salty's.

Wij zullen geen witte haai aan de haak slaan, gelukkig. Witte haaien houden meer van kouder water en komen waar wij varen en naar toe gaan niet voor.

Onze positie op 27 september 2004 om 19:00 uur; 10º01.7Z - 138º53.3O

Liefs wido en marleen

Lieve allemaal,

Het is rustig hier op het water. We hebben een rustig windje van een knoop of 10 en gaan gestaag richting indonesie. We zijn erg blij dat we wind hebben want we zitten op het randje van het seizoen. Sept/oct dan stopt de passaat wind hier en dan is er 0,0 wind.
Het leven aan boord is rustig. we lezen weer heel wat af en zijn blij met onze aanvulling van nl boeken. Eigenlijk moet ik schrijven dat we super druk zijn. Ja, want vissen is hier toch een 'zware' bezigheid. Vanmiddag tijdens onze lunch, bestaande uit pannekoeken met stroop, ratelde de vislijn. Weer een prachtige tonijn aan de haak. Tja is het geen tonijn uit blik eet je het wel uit de zee. Geintje, de tonijn zal prima smaken.
De zon staat hier in de ochtend al flink te branden in de kuip. om 8.00 hoef je echt niet meer in de volle zon te gaan zitten. Met behulp van zonwerende stof heb ik een afdakje gemaakt waaronder het prima toefen is. Na 12.00 hebben we bescherming van de buiskap. Het is bijna volle maan en daar genieten we 's nachts van. Je kan zelfs een paar uur van de nacht bij maanlicht lezen.
De laatste paar dagen geen boten meer gezien. Dinsdagochtend toen we net in de internationale wateren voeren kwamen we maar liefst 12 vissersboten tegen. Nu waren het visserboten waar je gelijk het gevoel bij hebt, zijn het misschien piraten? De houten boten zijn lang en er staat een soort blokhutje achterop. Die zullen we de komende tijd wel vaker tegenkomen.
Het is nog 850 mijl naar komodo.

pos 29/9 2.00utc
9gr 26.42z 135gr 10.81o
30/9
9gr 06.39z 133gr 05.12 o
liefs wido en marleen

Lieve allemaal,

Vandaag is het een beetje feest aan boord want Wido is jarig!! De vlaggetjes hangen uit en er was post uit nl, kaartjes en mailtjes. Natuurlijk ontbrak de cake met kaarsjes niet. of moet ik zeggen cake met kaarsvet?
Wido is tot de conclusie gekomen dat dit zijn warmste verjaardag ooit is. Het is om te puffen zo heet. vanaf 's ochtends hebben we de zon in de kuip en maken we een tentje tegen de zon. Pas in de middag gaat de zon achter een zeil staan en wordt het een stukje koeler.
Helaas hebben we erg weinig wind en modderen we wat aan. We gaan voor de wind en de wind draait steeds net een beetje zodat we om de paar uur de zeilen naar de andere kant moeten zetten. Ach we komen er wel. op dit moment staat onze gerepareerde halfwinder op en gaan we met een snelheid van 3,5 knoop richting Indonesie.
Sinds vanmiddag zien we land!! 3 eilanden zijn er te zien en inmiddels ook wat meer scheepvaart.
Nu even dierennieuws. Sinds Australie zien we eindelijk weer elke dag dolfijnen. meestal zijn ze overdag op jacht en komen ze in het donker even bij de boot zwemmen. Nu het water zo kalm is en de maan de nacht verlicht zie je ze zelfs uit het water springen.
We hebben een half uur geleden een bezoeker gekregen. Het bezoek is een dom sterntje. Wido en ik volgden het vogeltje tijdens zijn aanvliegroute naar de landing, wat gefladder en daarna 'plons'. Vervolgens zagen we een beteuterd kijkend vogeltje voorbij dobberen. Het vogeltje probeerde op de zijkant van de boot te landen. De boot ligt nagenoeg stil en nog mist hij de boot. Na 4 pogingen is hij geland op de giek. Helaas is er geen verjaardagscake meer voor het beestje maar een slaapplaats hebben we wel.

Onze positie op 1 oktober om 12:00 uur: 8º 50.2 Z - 131º25.2 O
Positie op 2 oktober om 12:00 8º 33.3 Z - 129º 57.1 O (30 mijl zuidoostelijk van de Babar eilanden)

liefs van de jarige job en marleen

Lieve allemaal,

We beginnen gelijk maar met een vraag. Hoe groot is de kans dat je op dezelfde tijd en dezelfde plaats een cruiseschip, vissersboot en een zeilboot hebt? Na enig rekenwerk kwamen we uit op 50% (gebeurt wel/niet).
Het is ons dus wel gebeurt. alles goed en wel verlopen na enig koersverleg.
Het is een beetje tobben met de wind. De ene keer hebben we een prima briesje en dan weer niets. Op dit moment hebben we heel weinig wind recht van voren. We hebben vannacht een paar uur op de motor gevaren en proberen nu te zeilen.
Hopelijk draait de wind snel en pakt hij ook weer wat op.
Gistermiddag was het met de wind helemaal top. We liepen voor 3 uur zelfs 7 knopen. Later alleen de wind weg maar toch lekker gezeild.
Gisteren voor de eerste keer de vislijn een dag voor niets achter de boot gehad. Dan maar chicken tonight zonder kip, die denken we er maar bij. We denken dat we zaterdag of zondag aankomen op komodo island.