Reisverslag 04 06 2004

Tuamotu / Paradijs

Lieve allemaal,

Afgelopen maandag zijn we vertrokken op weg naar de tuamoto's. Eerst in Hiva Oa diesel en water gehaald. De ankerplaats was jammer genoeg weer erg rollerig. Na een lekkere douche het anker weer op en het zeiltje uit.
Het is zo'n vier dagen varen en we zijn al over de helft. Gaat snel zo, we hebben een lekkere wind van zo'n 15-18 kn.
Gerd en Melissa van Vagebond gaan naar het zelfde eilandje als wij, de Kauehi Atoll. Het is weer even wennen om weer te moeten letten op hoog en laag water. De Tuamoto's bestaan uit atollen en je moet door een opening in het rif de lagoon in. In deze openingen kan een stevige stroming staan door het tij. Je wilt dus bij het juiste tij aankomen en bij daglicht om het rif en ondieptes te kunnen zien. De radiocontacten gaan nu vooral over de juiste tijd om bij het atol aan te komen gezien het tij. Gerd (vagebond), Steve (faiz 3) en wido hebben vanmorgen alle berekeningen erop losgelaten en ze zitten aardig dicht bijelkaar.
Het plan is om een paar atollen te bezoeken en af te sluiten bij Rangiroa (het grootste eiland van de tuamoto's) om dan door te gaan naar Tahiti. De radiocontacten zijn nu behoorlijk grappig want iedereen struikelt over de prachtige maar onuitspreekbare namen van de atollen.
De klok al verzet naar Tahiti tijd en het tijdverschil met nederland is nu 12 uur.

pos 26 mei 14:30 uur/ 27 mei 0.30 utc
13gr 12.50z en 142gr 18.22w

Liefs,
Wido en Marleen

Lieve allemaal,

Een half uurtje geleden is het anker uitgegaan in het atol Kauehi. De ingang door het rif was hier erg breed en van 3 boten waren we de eerste die door de doorgang voeren. dan is het nog 8 mijl varen naar de overkant. Overal zie je eilandjes met palmbomen. We liggen hier nu met 6 boten voor anker bij een klein dorpje. Gerd en Melissa kwamen bij aankomst al een stokbroodje brengen. beter kan het bijna niet, stokbroodje met hagelslag.
Om ons heen staan huisjes van de parelkweekers. Gisteren van een andere zeiler gehoord dat ze parels hadden geruild voor een paar flessen sterke drank.
Het water is super blauw en het is weer tijd om te gaan snorkelen. Helaas hier geen eigen vis schieten ivm koraalziekte onder de vissen. Niet getreurd want we hebben nog tig blikken met tonijn, makreel en zalm.

liefs wido en marleen
pos ankerplaats
15gr 49.35z en 145gr 07.32w

Lieve allemaal,

Vorige week waren we in Kauehi, het eerste eiland voor ons in de tuamoto's. We hebben daar heerlijk gesnorkeld en genoten van het frisse water. Naast de ankerplaats lag een vervallen parelkweekhuisje (mooi scrabbelwoord). Gerd heeft hier een paar levende oesters gevonden en ze geopend. Nu had hij 1 parel gevonden in 4 schelpen. Dat lieten wij ons geen 2e keer zeggen en wij gewapend met mes en net het water in. Wido had 3 schelpen gevonden en ik 1. Snel aan boord de schelpen open maken. Wat bleek hadden alle schelpen van Wido een parel! Wij erg blij met onze parelvangst.
Aangestoken door melissa verzamelen we nu ook een paar schelpen. Wido heeft een goed oog voor het spotten van bijzondere exemplaren.
Het eiland heeft 1 koraalweg richting het vliegveld. Wij hebben onze fietsjes gepakt en zijn wezen fietsen. De weg hield op na een tochtje over de stijg/landingsbaan maar kwam uit bij een mooie snorkel baai.

Dinsdag vertrokken naar Fakarava. We zijn eerst naar de rustige ankerplaats gegaan bij de zuid ingang van het atol. Veel boten durven deze ingang niet te nemen omdat ze niet gewend zijn om te varen op getij water met sterke stroming. Op het moment dat het anker uitging zagen we al onze eerste blacktip reef shark. dit zijn kleine haaitjes die zo'n 1.80m lang worden.
De zuid ingang van het atol moest erg mooi zijn om te duiken. Woensdag middag hebben we daar een duik genomen en het was schitterend. Veel levend koraal en heel veel vis in alle soorten en maten. Het snorkelen hier is ook een stuk mooier. Voor de boot snorkelen levert de meeste (kleine) haaien op.
Omdat we niet alle tijd hier in de tuamoto's hebben en we wat vers brood willen halen zijn we donderdag over het atol naar de noord ankerplaats gevaren. dat was 30 mijl varen met ondieptes en veel boeien van oesternetten. Hoe dichter bij de noord kant we kwamen hoe meer huisjes op de kant. Bij de zuid ankerplaats is een klein eilandje met een paar vakantie hutjes en een klein duikcentrum. Verder is er weinig te beleven op het eilandje.
Bij het noorden zijn zelfs complete resorts te zien. Het stadje hier heeft zelfs een kleine haven, een verharde weg en 2 winkeltjes en een bakker. Moet niet gekker worden. Helaas kunnen we nog niet internetten. Het is al een tijd geleden sinds we onze mail en site kunnen bekijken. misschien in rangiroa meer geluk.
Jammer genoeg kan je in deze ankerplaats niet snorkelen. Er valt hier weinig te zien. gerd en melissa zijn hier al een paar dagen en we gaan samen naar een ander atol, Toau. Dat is een klein atol met een dorpje waar maar liefst 10 mensen wonen. er staan meer huisjes die gebruikt worden tijdens de kopra oogst.
Jacqueline en Rob zullen vrijdag aankomen in Kauehi (onze eerste stop). Ze zijn wat langer gebleven in de marquesas en willen nu rustig genieten van de tuamoto's.
Na Toau wordt onze laatste stop Rangiroa in de Tuamoto's.