Reisverslag 05 01 2004
De oversteek dag 9, 10 en 11

Hoi lieverds,

Daar is ie weer de elektronische postbode vanaf de Atlantische oceaan. Vanmiddag om 14.00 werden er een aantal vreugde kreten geuit op de MAX. Iedere dag om 14.00 uur UTC maak ik een overzichtje van onze positie en vorderingen in de laatste 24 uur. Deze keer waren we erg blij met het resultaat. In de laatste 24 uur hebben wij namelijk 150 zeemijl afgelegd. Een lekkere opsteker. Het heeft dan ook de hele dag en nacht goed gewaaid, een behoorlijk constante wind over de hele dag van 12-15 knopen. Af en toe onder wat wolken iets meer. Wij varen met een enkel gereefd grootzeil en dat is zo prima te hanteren. Door de golven die schuin van achteren komen liggen we helaas nog wel wat te rollen. Met het afwassen en koken staat Marleen aangelijnt (of liever vastgeketend) in de keuken, om te voorkomen dat ze door de boot rolt. Het is nu dan even behelpen maar we reden ons prima en raken er ook steeds meer gewend aan. Gelukkig hebben we geen last van zeeziekte.
We hebben gisteren een wat meer zuidelijke koers gevaren dan de kortste route naar Barbedos. De weersverwachtingen die we iedere dag ophalen geven namelijk aan dat er wat minder wind wordt verwacht in het gebied waar wij doorheen zouden varen. De wat zuidelijke route ziet er beter uit. Daarom hebben we gekozen voor een kleine omweg maar hopelijk betaald dat zich straks terug.
We hebben gisteren verschillende pogingen ondernomen om te vissen. Maar helaas wou het aas niet zinken maar bleef het als een soort waterskieer op 25 meter achter de boot op de golven surfen. Waarschijnlijk door onze hoge snelheid en de golven zal het niet gelukt zijn om het aas naar de gewenste diepte te krijgen. Hiervoor hebben wij zelfs speciale hulpmiddelen maar ook die kregen het niet voor elkaar. We zullen het opnieuw proberen als de zee wat rustiger is en wij wat rustiger varen. Wij zullen er in ieder geval niet door verhongeren want de boot ligt afgeladen vol met etenswaar.
De laatste dagen hebben we geen enkele boot meer gezien en helaas ook geen dolfijnen meer. Dat missen we toch wel een beetje, de dolfijnen dan.
Verder alles goed hier, geen lichamelijke problemen behalve wat blauwe plekken van het stoten aan van alles in de boot. De dagen gaan hier redelijk snel voorbij al hebben we soms wel het gevoel dat we niet opschieten en nog een verschrikkelijk stuk moeten varen. Barbados is nog meer dan 1800 mijl varen en we hebben nu iets mee dan 1000 mijl afgelegd sinds ons vertrek uit Las Palmas.

Positie om 18.30 uur UTC: 19°12.010N - 029°11.498W

Lieve allemaal,

Het jaar is alweer bijna voorbij en wij hebben een probleempje aan boord... De champagne kan niet koud staan. De koelkast doet het niet om duistere redenen. Maar we kunnen altijd nog het verdampingsprincipe op de fles toepassen. Elke keer hem een beetje nat maken, koelt hij ook goed af.
Maar hier gaat het goed. Net nog contact gehad met Richard van de st Raphael. We hebben dagelijks contact via de kortegolf radio en met hans op de kant via de radio of via sailmail. De st Raphael vaart zo'n 300 mijl bij ons vandaan.
Vannacht ben ik erg geschrokken er lande zo'n 30 cm naast me een vliegende vis. De eerste die bij ons aan boord is komen zetten. Omdat wij een hoge boot hebben met ook nog een net langs de reling is het wat moeilijker voor ze om aan boord te komen. Maar helaas deze ontsnapte snel via het net voordat ik hem goed en wel kon pakken voor de pan.
overdag veel vliegende vissen gezien. Ze springen met zo'n 10 vissen tegelijk uit het water om zo'n 30 meter verder er in te gaan. De vliegende vissen en een soort zwaluw (bruin met een wit kontje en een donkere staart) zijn de enige vormen van leven die we buiten zien. Zelfs geen Jan van Gent meer gezien.
Vanmiddag voor het eerst in 4 dagen een tanker gezien. Niets via de radio gehoord.
Ondertussen schijnt de zon lekker en gaan wij zo meteen weer heerlijk douchen. Mag ook wel anders gaan we stinkend het nieuwe jaar in.
Nog even een paar wijze woorden aan het einde van het jaar. Misschien zijn de eerste goed genoeg om opgenomen te worden in de volgende editie van de enkhuizer almanak;
Als de vliegende vissen laag vliegen, is het einde van 2003 nabij.
1 vliegende vis aan dek is nog geen vis in de pan.

Dan nog een opmerking van Richard(van de st Raphael); ja we houden de vaart er een beetje in we willen met daglicht aankomen.... (nog 11 dagen varen)
Of van onze franse buurman uit de haven; Ja, het leek me wel makkelijk ankeren op de oceaan maar helaas 5000 meter ankerlijn paste net niet in de ankerbak (antwoord op de vraag; maar zeil je 's nachts dan ook gewoon door op zo'n oversteek?)

Onze pos om 15.30 utc 18 gr 07.74 N en 31 gr 00.02 W (de klok hebben we nu een uur terug gezet)
Alvast een gelukkig en gezond nieuwjaar!!! Doe voorzichtig met vuurwerk.

liefs Wido en Marleen

Hoi Lieverds,

Gelukkig nieuwjaar en wij wensen je alles wat mooi, goed en gezond is.
Wij hebben oud en nieuw gevierd Nederlandse tijd. Flesje champagne op het voordek, aftellen en de fles laten knallen. We hebben een proost uitgebracht op jullie allemaal. Bijzonder om midden op zee al zeilend het nieuwe jaar in te gaan. Daarna hebben we via de radio contact gelegd met Petra, Corno en Richard op de St Raphael. Even gezellig kletsen en elkaar natuurlijk de beste zeilers wensen overbrengen.

Vanochtend hebben we getwijfeld of we naar het schansspringen zouden gaan kijken of naar de nieuwjaarsduik. We hebben gekozen voor het schansspringen. Onze schansspringers zijn vliegende vissen die laag over het water scheren. De winnaar is geworden een vliegende vis in kleuren blauw-zilver van onbekende nationaliteit met een afstand van 50,2 meter. De hekkensluiter is een vliegende vis van ongeveer 20-25 centimeter lang die door een verkeerde afsprong, beetje te vroeg afgezet, en wat zijwind bij ons aan dek belandde.
Die heeft geen goed begin van het nieuwe jaar want hij zit vanavond op de pizza. Met enig geklungel hebben wij de vis schoongemaakt, maar het is gelukt. We hebben de vislijn vanmiddag nog een tijdje achter de boot gehad maar helaas zonder succes.

We vorderen gestaag. De wind is gisteren en vandaag iets minder maar we gaan nog steeds redelijk vooruit. Morgenmiddag hopen we op de helft van de afstand Las Palmas-Barbados te zitten. Gisteren hebben we ook weer eens dolfijnen bij de boot gehad. Ze waren er dit keer maar even kort.
Marleen is nu een brood aan het bakken in onze speciale gasbesparende pan. Het deeg wil niet erg rijzen, even afwachten dus.

Onze positie om 14.00 uur: 17°41.346N - 032°56.250W, dat is 460 mijl van de kaap verden en 1550 mijl van Barbedos.