Reisverslag 06 01 2004
De oversteek dag 12 13 14 en 15

Lieve allemaal,

Vandaag hebben we een paar kleine feestjes gevierd. vanmorgen vroeg was het minder dan 1500 mijl varen naar barbedos. En zo meteen zitten we op de helft van onze reis. De verwachting is dat we over 11 dagen aankomen. Ong 13 jan.
We genieten van de rust en wido heeft net weer de vislijn uitgegooid. Helaas hebben we nog niets gevangen.
Over 5 min ga ik weer even babbelen met de st Raphael. Het dagelijkse contact vinden we erg gezellig. Zij hebben al dagen een 3 master achter zich zeilen. Nu blijkt na marifooncontact dat ze de boot herkennen van eerdere havens.
Wij hebben echter geen boten in de buurt.
Na zo'n 12 dagen varen beginnen we nu wel te merken dat we de lichaamsbeweging missen. Stuk lopen of fietsen zou nu wel welkom zijn. We lopen wel vaak de trap op en neer maar je begint het wel te merken aan je benen dat je wat minder doet.
We zullen zo meteen weer wat anders proberen in de zeilvoering. De zeilers die zeggen dat ze bij een oversteek een week of langer de schoten niet hebben aangeraakt geloof ik bijna niet meer. Door de draaiingen van de wind blijven we steeds de zeilen aanpassen.
We gaan zo kijken hoe we lopen op een uitgeboomde fok met een stormfok bak. We zullen zien hoe het gaat en anders het grootzeil weer omhoog.
Om de resterende afstand naar barbedos 1425 mijl wat korter te laten lijken delen we de mijlen een beetje op en varen van waypoint naar waypoint. Ons volgende waypoint ligt bijv op 268 mijl verder en dan zit 60% van de reis erop.
We hebben nog genoeg diesel en water en zijn er nog zuinig op. we hebben nog geen puf gehad om te kijken waarom de koelkast het niet doet. Maar we zouden hem toch tijdens de reis niet de hele tijd aanhebben staan.
pos 15.30 utc 17gr 25.97 N 35 gr 20.89 W

liefs Wido en Marleen

Lieve allemaal,

Afgelopen nacht een zware nacht gehad met weinig slaap. De reden, het verschrikkelijke rollen van de boot. Er stond weinig wind (we varen nog steeds voor de wind) maar de deining kwam uit 3 verschillende richtingen. We hebben de genua uitgeboomd gehad en zelfs nog de stormfok bak gehad, dat liep prima. Nu hebben we het grootzeil weer uitstaan en gaan met een rustig tempo verder.
Vandaag heeft Wido pech. Hij heeft argeloos een drop smile gegeten en bij de eerste hap valt gelijk een gedeelte van de vulling van zijn kies eruit. Dit was het deel wat Wido ook niet meer goed vond zitten. Gelukkig heeft hij er geen last van. We hebben noodvullings materiaal maar daar wil Wido nog even mee wachten.
Vandaag hebben we weer een aantal klusjes gedaan. Het is de laatste 2 dagen aardig warm en doen het rustig aan. Wido is buiten bezig geweest en heeft lopen experimenteren met de vislijn helaas zonder het gewenste resultaat, een lekkere vis in de pan. Zelf heb ik op de kop in de koelkast gezeten. De benen schrap tegen de muur tijdens het rollen. Maar gelukkig stinkt de koelkast nu niet meer zo. Ook de keukenvloer is even onderhanden genomen. De doperwten die een paar dagen geleden niet op het bord waren blijven liggen (rara hoe kan dat?) waren al flink fijngestampt samen met stukjes ananas en tomaat en paprika. Ja je kan bij ons van de vloer eten.
Vanavond heeft Wido lekker pannenkoeken gebakken.
Gelukkig rolt de boot nu wat minder. Gisteren heeft wido per ongeluk een luik van de motor op zijn voet laten vallen. Er zit nu een dikke bult. Zelf heb ik gisteren een tuimeling door de boot gemaakt waarbij er dipsaus door de boot vloog op de nieuwe bankbekleding.Gelukkig alle saus uit de bekleding gekregen.
De weken op zee zijn ondertussen op ons af te zien. De blauwe plekken nemen gestaag in aantal toe. Ik denk erover om maar een helmpje te kopen en beenbeschermers.
Vandaag hebben ze op de st raphael een schildpad gezien. Ze dachten eerst dat het een plasticzak was. Zelf kijken we ook uit naar schildpadden en hopen op een leuke 'kodak' afstand een walvis te zien (dus niet slapend voor de boot)
Onze pos om 21.30 utc 17 gr 04.72 N 38 gr 01.33 W.
Liefs Wido en Marleen

Lieve allemaal,

Berichtgeving van de oceaan. Alles is goed hier. Er staat iets minder wind dan wij gehoopt/verwacht hadden en zijn dus weer wat met de zeilen aan het prutsen. We varen nu op grootzeil en uitgeboomde genua, de snelheid varieert maar we zitten geregeld boven de 6 knopen. Het is nu net als de laatste dagen, zonnig met her en der een wolk, het wordt wel steeds warmer. Aan het eind van de middag is het nu 27 graden in de boot.
Vandaag hebben wij twee keer contact gehad met de andere nederlandse boot. Je hebt toch niet heel veel te doen overdag dus voldoende tijd om twee keer te babbelen over de radio. Zij hebben vandaag een tonijn naar binnen gehaald. Bij ons wil het maar niet lukken. We zijn al een hele poos verschillende dingen aan het proberen maar geen beet. Zij hebben dezelfde rooie inktvis gebruikt die wij ook aan de lijn hebben zitten en laten hun nou net die ene tonijn uit de oceaan plukken die daarvan houdt. Niets aan te doen we proberen gewoon verder. Op zoek naar de volgende tonijn of dorade.
We rollen nog geregeld behoorlijk heen en weer maar vanacht hebben wij er prima om geslapen.

Onze positie om 19:00 UTC; 16°46N - 040°00W, we moeten nog ongeveer 1175 mijl naar Barbedos. Als we een beetje door kunnen varen zitten we morgenavond onder de 1000 mijl. Weer iets te vieren!

Groetjes,
Marleen en Wido

Lieve allemaal,

We hadden gisteren beet met onze rode inktvis. Helaas hebben we het niet gemerkt en is de lijn gebroken bij de onderlijn en is de vis of volgens richard de vuilniszak met ons rode inktvisje vandoor.
Maar niet getreurt we hebben er nog een paar en nu hangt de blauw witte achter de boot. Hij zwemt lekker maar nog geen vis eraan.
Het 2e brood van de reis staat nu op het vuur. Over 15 min kunnen we weer lekker vers broodje eten gebakken van meel van de Bronkhorster molen uit Steenderen.
We hebben sinds gisteren 2 keer per dag radio contact met richard, corno en petra. Sinds vandaag vertellen we ook moppen. Tenminste ik ben er mee begonnen en zij kijken of ze er ook 1 weten en dat horen we dan vanmiddag. Als dit doorzet heb ik echter wel nieuw moppen materiaal nodig. Of te wel leuke moppen zijn van harte welkom.
Vanavond bereiken we het punt dat we nog minder dan 1000 mijl hoeven te varen. We zitten nu op 2/3 van de overtocht. Het zal wel weer wennen zijn om straks weer in de 'beschaving' te moeten zijn. Nu hebben we lekker de rust, frisse lucht, schoon water, ...
De maan vergezelt ons elke nacht. Het is bijna volle maan en hij geeft zoveel licht dat je er bijna bij kan lezen. Aan het begin van de overtocht ging de maan al onder om een uur of 21.00 nu is hij er tot 6.30 en een uur later komt de zon al weer op.
Er is nog steeds weinig wind en hebben nog steeds de vervelende deining. Vanacht wel een lekker windje gehad en lekker kunnen opschieten. De verwachting voor de komende week blijven hetzelfde o-no 20 knopen. De st Raphael vaart net wat verder en die heeft de hele tijd al goede wind. Maar we blijven redelijk in de buurt. Gisteren 142 mijl afgelegd.