Reisverslag 06 02 2005
Pannenkoek

lieve allemaal,

nu we eindelijk wind hebben schieten we lekker op. doen ongeveer 145 mijl op een dag en zo tikken de mijlen van de totale afstand 1900 mijl snel weg. Helaas is de zee wat onrustig. hoge deining die schuin van voren/opzij binnenkomt. De wind variert van 15-20 knopen. 's nachts veel donkere wolken die overkomen met wat meer wind erin. Elise vaart nog redelijk dicht bij ons in de buurt en we hebben een paar keer per dag een gezellig praatje.
Om de paar uur komen we grote tankers tegen. Zonet nog een gifgroene tanker gezien. deze kleur zijn we nog niet eerder tegengekomen. 's middags voer er een grote vissersboot bij ons in de buurt. Hij melde zich via de marifoon of we nog tonijn wilden. Dat is toch wel luxe om zelf niet te hoeven vissen en zo tonijn aangeboden te krijgen. maar zelfs als je het al zal willen dan maakt de zeegang het niet mogelijk om dicht bijelkaar te komen. De man dan ook vriendelijk bedankt.

liefs wido en marleen

Dag 6:

lieve allemaal, de afgelopen dagen lekker gezeild. helaas valt de wind iets weg dus geen topsnelheden meer te verwachten de komende dagen. wel jammer want we hadden gehoopt op nog een paar dagen lekker doorvaren maar misschien steekt de wind later weer wat op. Verder gebeurt er weinig. we zien nog steeds vrachtschepen in de buurt en elise vaart ook nog binnen vhf

lieve allemaal,

de afgelopen dagen heerlijk gezeild en mooi wat mijltjes kunnen maken. helaas is de wind nu bijna weg. de verwachting is dat dit zeker nog 5 dagen zal zijn. Voor ons zit er niets anders op dan te dobberen. we kunnen ong 600 mijl op de motor doen maar willen hier nog niet mee beginnen. nog iets van 1100 mijl te gaan. Als we straks in de piraterij zone zitten willen we daar zo snel mogelijk doorheen varen. Dus eerst 500 mijl dobberen en wachten op wind. we vinden het erg jammer en ons geduld wordt weer op de proef gesteld. Maar aan de andere kant hebben we nu alle tijd om rustig boeken te lezen en te slapen. De rally boten worden zenuwachtig omdat niet iedereen op tijd is voor samenvoeging van de groepen. Nu de wind wegvalt zal het probleem alleen maar groter worden omdat niet iedereen genoeg diesel aan boord heeft om straks de groepsnelheid bij te kunnen houden. Elise is inmiddels op ons uitgelopen heeft de motor gestart om op tijd te zijn. We zullen 2 keer per dag met hen contact houden via de ssb

vanmorgen bij het ontbijt het fenomeen 'pannekoek snelheid' uitgevonden. een iets aangebrande pannekoek ging overboord. Tot onze vreugde ging de boot sneller dan de pannekoek. Maar de vreugde was van korte duur want binnen 5 min had de pannekoek ons ingehaald. Ja het is triest ik weet het. Wido vraagt nu om de paar minuten 'waar is de pannekoek' en we hopen maar dat we hem niet de hele dag te zien krijgen. Wido merkt nog erg lollig op als we hem nog zien dan worden mijn kookkunsten door de vissen niet gewaardeerd.
De hele nacht is het windstil geweest, geen rimpel op het water. Het grootzeil klappert nauwelijks want de boot ligt zo rustig. We gaan nog met 0.2-0.6kn richting het ZW. Niet door de wind maar door de stroming. Het vooruitzicht is voorlopig niet gunstig, wellicht dat we woensd 7kn wind krijgen tot zat en pas vanaf zon 15-20kn krijgen. natuurlijk moeilijk te zeggen hoe betrouwbaar dit is op de lange termijn. voorlopig afwachten en een paar dagen dobberen want motoren is absoluut te ver. Wat we hopen is dat de Pakistaanse weerbobo's gelijk hebben/krijgen want dan krijgen we vandaag no10-20 kn wind.
liefs w&m
 (afgelopen 7 uur 3 mijl afgelegd)