Reisverslag 06 03 2004
Reisverslag 06 03 2004


Dag landrotten,

Wij zijn inmiddels aangekomen in Panama, na een hobbelige tocht. Laatste nacht ook niet echt goed geslapen dus we zijn redelijk moe. Vandaag al wel weer heel veel gedaan. Vanochtend stonden we bij de immigratie voor de gebruikelijk perikelen bij douane, port controle en wat al niet meer te bedenken valt. Daarna op pad gegaan met een taxichauffeur om de formaliteiten voor de doorgang door het Panama Kanaal te regelen. Ging bijzonder soepel. We hadden al veel gelezen over de formaliteiten en raakte geregeld de draad kwijt maar dit is een super oplossing. Eerst belt de chauffeur even met de meetdienst om een afspraak voor je te maken om je boot te laten opmeten. Daarna stap je in de taxi, eerste stop copyshop, 3 kopieen paspoort, 2 hiervan en nog een paar daarvan, volgende halte pasfoto maken, straat over naar immigratie, papieren invullen waarbij de chauffeur als tolk fungeert, foto inleveren en duimafdruk op formulier. Net de politie; zo'n foto van "wanted" en daarna je vingerafdruk afgeven. Schijnt allemaal het gevolg van 11 september te zijn. Tenslotte een bezoek aan de haven authoriteiten, weer een hele stappel papier, waarvan het meeste door de chauffeur wordt ingevuld, even dokken voor een cruising permit en klaar.
Terug naar de jachtclub en je vier lijnen voor de doorgang regelen, ook met je taxi chauffeur. Een paar uur verder hebben we alles geregeld, morgen ochtend wordt de boot opgemeten, daarna moeten we nog flink dokken voor de doorgang en nog line handlers regelen maar het ziet er wel uit dat we volgende week het kanaal door kunnen.
Zelf hebben we nog wat klusjes aan de boot te doen. Beetje schoonmaken en wat kleine reparaties. Onze schitterende windvaan is opnieuw gebroken op dezelfde plek. Kon de kracht van de achteropkomende golven blijkbaar niet goed verwerken.
Dus morgen een dagje klussen en site seeing, het is weer een goed leven.

Liefs,
Marleen en Wido


Lieve allemaal,

Vanmorgen lang zitten wachten op de meetdienst. Ze zouden tussen 9 en 11 komen. Om 12u maar even de port control opgegroepen via de marifoon. Resultaat; ze komen zo.. Jullie raden het vast wel om 13.30 was hij er. Met een boot werd hij afgezet eigenlijk sprong hij aan boord. Het meetlintje werd tevoorschijn getoverd. Het resultaat is dat we nu 1 meter langer zijn dan de officiele metingen in nl. De warmte heeft de boot blijkbaar goed gedaan, maar dat geeft niet.
Nadat hij geweest was moesten we naar de Yacht Club om bij hem nog meer papieren in te vullen. Een stuk of 6. We hebben het idee dat we alles al 3 keer hebben ingevuld maar ze gaan vrolijk door. Wat we nu wel hebben is een persoonlijk panama nummer. Dit identificatienummer blijft voor altijd gelden voor het schip, ook al verkoop je of verander de naam van het schip. Deze nummers krijgen de grote schepen ook. Met dit identificatienummer zijn de formaliteiten de volgende keer eenvoudiger..... tsja.
Maandag naar de bank met 1 van de formulieren om te betalen en dan bellen voor een afspraak. Waarschijnlijk kunnen we woensdag of donderdag al door het kanaal. Dat zou mooi zijn. Nog even wat klussen en dan vertrekken.
De autobanden worden ook morgen klaar gemaakt. De taxichauffeur Josef regelt alles. Bij hem de lijnen gehuurd. We moeten 4 lijnen hebben van 40 meter lang en 22 mm dik zijn. Dit is zo'n berg touw dat je alle vier lijnen niet in 1 keer kan tillen, niemand heeft dus zulke lijnen aan boord en iedereen huurt ze.
Er zijn 7 taxichauffeurs die de papierwinkel mogen afhandelen. Deze maanden (3) is het hoogseisoen. Ze werken nu ook elke dag. Morgen laat hij ook onze gasfles vullen.
We zijn vanmiddag nog even de stad in geweest. In de cruising boeken staat dat het hier heel erg crimineel is en dat je zelfs overdag niet de hekken van de Yacht Club uit mag zonder taxi. Ook voor kleine stukjes in de stad moet je een taxi nemen. Volgens Josef al lang niet meer zo erg. Er komen hier 5 cruiseschepen per week. Als daar iedereen beroofd wordt zou dat niet best zijn. En als een taxichauffeur zegt dat je best kan lopen en zo klanten verliest geloof ik het ook wel.
Vandaag dus even een stukje gelopen. Heerlijk warm maar je wordt absoluut niet lastig gevallen. In Barbedos en Grenada vielen mensen je steeds 'lastig' door om geld te vragen of aan mijn vader om pijptabak of zijn pijp.
Wel is de stad erg vervallen. Er staan heel veel panden die vroeger er echt mooi uit moeten hebben gezien. Schitterende arcitectuur (heb ik eigenlijk geen verstand van maar toch) maar nu helaas vervallen. Op de balkons bouwen mensen extra hokjes waar ze ook nog kunnen leven.
In de stad is een afgezet gebied waar allemaal winkels staan (1300) je krijgt een pasje voordat je naar binnen mag. Wij op zoek voor een wekker en een kookwekker. Helaas zijn alle winkeltjes met huishoudartikelen groothandels. Dus als je een wekkertje wil kopen moet je een hele doos kopen. Net iets teveel van het goede. Maar een vriendelijke winkelier heeft ons voorzien van een gratis wekkertje.
De missie kookwekker staken we maar even.

Liefs,
Wido en Marleen