Reisverslag 06 04 2004
Espanola

Lieve allemaal,

Vanmorgen vroeg uit de veren om met een bootje in vliegende vaart naar het eiland espanola te gaan. We zijn met 7 zeilers en 1 gids. Tijdens het varen 2 manta's gezien (gedeelte van de vleugels), schildpadden en veel vogels. Goed begin van de dag.
Eenmaal aangekomen bij het eiland Espanola zwemmen er allemaal zeeleeuwen. We gaan het strand op en komen bij 2 zogende zeeleeuwmoeders en hier krijgen we ook meteen de eerste zeeleguanen te zien. We lopen 2,5 uur over een klein gedeelte van het eiland. Het eiland is geheel nationaal park en maar een heel klein gedeelte is toegankelijk. Het pad is afgezet met paaltjes maar om foto's te maken mag je van de gids het pad wel even verlaten en redelijk dicht bij de dieren komen. Het pad bestaat uit grote stenen en we voelen ons af en toe net berggeiten.

Tijdens de wandeling veel gezien en veel geleerd zo zijn de zeeleeuwen die je ziet 'galapagos' zeeleeuwen, de duiven die je ziet 'galapagos' duiven, de leguanen 'galapagos' zeeleguanen en natuurlijk de vinken geen 'galapagos' vinken maar 'darwin' vinken, hoe kan het ook anders.
Tijdens de wandeling loop je heel dicht langs de vogels, reptielen en zeeleeuwen. Voor dat je het weet stap je op een leguaan die toch echt niet voor je aan de kant gaat. Als je langs een zeeleeuw loopt doet hij amper de ogen open.
Tot onze blijdschap zien we albatrossen op het land en in de lucht. Espanola is het enige eiland waar ze aan land komen van maart tot december. Het eiland heeft ook een heuze landingsbaan voor albatrossen en als ze willen vertrekken waggelen ze naar een klif om zich van de rots te laten vallen en daarmee een goede start voor de luchtreis.
Bij de kliffen gaan we rustig zitten en bewonderen de vogels. Dan komt er ineens een havik, ja een 'galapagos' havik, die de rust wat verstoord. Aan het einde van de wandeling komen we bij de Boobies uit. Er zijn hier 2 soorten te zien. de gemaskerde boobie en de blauwvoet boobie. En je raad het al welke er het gekste uit ziet. De blauwe boobies hebben een bruin met wit lijf en blauwe poten en iets blauwe snavel. De mannetjes proberen indruk op de vrouwtjes te maken door om ze heen te dansen en hun grote blauwe poten te laten zien. Een prachtig gezicht. De jongen liggen overal verstopt tussen de stenen. Het is verbazing wekkend tot hoe dicht je bij de vogels kan komen. Zelfs op het water gaan ze nauwelijks voor de speedboot aan de kant.
De zeeleguanen hebben alleen op dit eiland een rode kleur. Dit komt omdat ze hier rode algen eten. Sommige zeeleguanen hebben naast het rood ook nog een gifgroenkleurtje op de rug en poten. Deze kleur wordt veroorzaakt door parasieten. Op alle andere eilanden van Galapagos zijn de zeeleguanen zwart van kleur.

Aan het einde van de wandeling zijn we allemaal erg voldaan en hebben het schitterend gevonden.
We gaan weer opweg naar San Cristobal maar maken een tussenstop bij het eiland om met de zeeleeuwen te zwemmen en de fregatvogels te bekijken. De fregatvogels zijn in de balts. Het mannetje heeft een grote rode keelzak die hij opblaast om de vrouwtjes aan te trekken. Dit doen ze alleen tijdens de paartijd en die is maart en april, we hebben dus geluk. Een fergatvogel met zo'n enorme opgeblazen rode keelzak ziet er best grappig uit. Terwijl we met het bootje bij de zeeleeuwen komen zwemmen ze al mee om te spelen. Snel spullen pakken en het water in. Al snel de eerste zeeleeuw bij me in de buurt. Hoe gekker je doet, hoe gekker de zeeleeuw ook doet. Maar wat je ook probeert de zeeleeuw kan het beter. Op een gegeven moment hebben wido en ik 7 zeeleeuwen om ons heen zwemmen. Je weet gewoon niet meer waar je moet kijken. Als je duikt komen ze op je af zwemmen en draaien dan op het laatste moment weg. Zelfs nog een paar keer de grote baas gezien, daar maar met een boogje omheen.
Eenmaal weer in het bootje heeft een jonge zeeleeuw zich een plaatsje verschaft op de boot en later zelfs op de bank. Koppie op de rugzak en iedereen moet mij met rust laten. Na enig aandringen gaat hij toch weer weg.
Bij terugkomst bij Max liggen er weer 3 dames te rusten en zonnen op het zwemplateau en wij genieten nog na van deze prachtige dag.