Reisverslag 06 12 2004
Langkawi

Lieve allemaal,

we zijn in de royal langkawi yacht club aangekomen. Gelukkig is het voorzien van onze nieuwe basislevensbehoeften. zwembad, restaurant, douches. Ja het is weer afzien hier.
We zijn vanmorgen naar het zoetwatermeertje geweest. Heerlijk even gezwommen en dat was ook wel nodig. niet omdat we problemen hebben met onze vruchtbaarheid maar meer om de modder af te spoelen. we konden onze dinghy niet goed aan de pier vastbinden en besloten maar een strandlanding te maken. helaas was het meer een modderlanding en zakte ik soms tot mijn halverwege mijn kuiten in de modder. Op het strand liepen apen rond. ze deden gelukkig niet vervelend en speelden vrolijk rond.
Na de zwempartij zijn we op weg gegaan naar de marina. De omgeving is hier schitterend. Overal eilandjes met rotsen die begroeid zijn met bomen en struiken. Echt een paradijsje.
Hier in de marina liggen weer veel bekenden. Het is hier om te smoren zo heet. wido is bezig met een andere stroomstekker zodat we onze ventilators weer aan kunnen zetten. De stekkers hier zijn van mega formaat ongeveer 3 keer zo groot als de nederlandse variant. Vanaf Nongsa point zijn we bezig met het veranderen van onze stroomstekker. In port dickson konden we voor de eerste keer de nederlandse stekker gebruiken dat is nog niet eerder voorgekomen.
Maar in dit deel van maleisie is het weer helemaal anders weer net een slag groter dan die van singapore die we daar gekocht hadden.

Lieve allemaal,

we zijn inmiddels een paar dagen in langkawi en we vermaken ons prima. Een paar klus dagen gehad en 1 dag samen met Guido en Lies het eiland verkend. Het eiland staat bekend om zijn tax free status. Is erg makkelijk als je drank of sigaretten wil kopen. wij halen wat sloffen sigaretten, niet omdat we ineens zijn begonnen met roken maar om in het suez kanaal te kunnen gebruiken.
Zaterdag was het de dag van de rondrit. het hoofdplaatsje hier heeft weinig sfeer. Veel oude vieze gebouwen en je ziet de ratten in de goten lopen. Overal straattentjes waar je kan eten maar de hygiene laat sterk te wensen over. Het eiland zelf is erg groen met rijst velden en rubberplantages. We zien veel buffels die tussen de velden lopen of lui langs de kant van de weg liggen. Overal op het eiland kom je kleine aapjes tegen. Ze schooien niet maar op de golfbaan kan je zo maar je tas kwijt zijn door deze slimme rakkers.
In het noorden zijn we gestopt bij het culturele centrum. daar was ook een glasblazerij. Ze maken er schitterende dingen en we werden uitgenodigd om even een kijkje te nemen. We krijgen uitleg over het proces en Guido wil graag weten waar de grondstoffen vandaan komen. Het antwoord Pielips. Wij dachten eerst de Philipijnen. Nee Pielips van de gloeilampen. Wij ooohhhh Philips. BLijkt dat de grondstoffen uit Winschoten komen. Ja dat je daar nu een paar kilometer vandaan woont is toch best bijzonder. We komen een kleinigheidje als aandenken en nu maar hopen dat het heel in nl aankomt.
We bezoeken nog een waterval en de 7 bronnen. nu stelde de waterval niet veel voor en de 7 bronnen waren wel grappig. Het was alleen een hele klim en iedereen had de volgende dag flinke spierpijn.
De avond hebben we besteed aan het halen van diesel. Nu kunnen we in de marina ook diesel tanken alleen is het 2 keer zo duur als aan de pomp. Ja hoe dat kan in een tax free eiland we weten het niet heeft geloof ik iets met subsidie te maken. We hebben in totaal samen met elise 1000 liter nodig. door het zelf te halen besparen we 180 euro. Ja als de autohuur 14 euro is dan heb je met een paar uurtjes werk toch wat geld in je zak kunnen houden. Wij hebben jerrycans voor totaal 300 liter aan boord en alles paste in de auto. Een paar keer rijden en de klus was weer geklaard.
Hierna maar even lekker onder de douche gaan staan. Nu staan er op de weg naar de douche allemaal bordjes met 'watch out for wildlife'. wij lopen driftig om ons heen te kijken wat ons pad zou kunnen kruisen maar niets te zien. nu blijkt dat er in de ochtend erg veel aapjes zitten. Die lagen toen wij langs kwamen zwaar te pitten.
In langkawi hebben we een groot gedeelte van onze boodschappen gedaan voor de komende maanden. het is waarschijnlijk niet genoeg maar we komen een heel eind. We nemen vaak de taxi want die is hier goedkoop een ritje naar het dorp (45 min lopen) is 80 eurocent. dan slijten de zolen van je schoenen erger dan de 80 cent die je betaald dus we laten ons lekker vervoeren.
we zijn de komende dagen nog bezig met klussen voor diegene die willen weten wat er op het menu staat;
die ankerlier, grootzeil, voorlicht, motor en vast nog wel wat meer maar dit is voorlopig wel voldoende dacht ik.

lieve allemaal,

Net het anker uitgegooid bij het eilandje Kradan. Ja zoek dat maar in de bosatlas... Het is een heel klein eilandje en weer een plaatje. Gistermiddag uit Langkawi vertrokken. Onderweg nog de visarenden gezien waar het eiland om bekend staat.
Afscheid genomen van Guido en Lies die voor een paar weken naar nl gaan. We zullen ze later hopelijk weer zien bij Sri Lanka in de buurt.
We hebben de hele nacht gezeild of liever gezegd gedobberd. Door de stroom kwamen we nog iets vooruit maar het was heerlijk rustig zo zonder motor. helaas was het op het water niet zo rustig. Weer overal vissersboten in alle soorten en maten en de onvermijdelijke netten en krabfuiken.
We zijn door een netwerk van kleine eilandjes gevaren die 's nachts een bijzondere blik geven. het is hier toch anders varen want overal is het ondiep. Tussen de 8-15 meter is heel gewoon. dit is voor ons normaal gesproken ankerdiepte. Maar gek genoeg wen je hier toch ook weer aan.
Het plan is om hier vannacht te blijven liggen en dan morgen te vertrekken naar Phi Phi Le. Op de Phi Phi eilanden (zijn er 2) is de film the beach opgenomen met Leonardo diCaprio. De film nog niet gezien maar misschien komt dat nog.