Reisverslag 08 05 2004
Halfwinder, nieuwe buren en Halfwinder deel 2

Lieve allemaal,

Allemaal een koninginnedag gehad? Komt de koninklijke familie een keer een bezoekje brengen aan Groningen zijn wij er niet. Maar volgens mij hebben we niet veel gemist.
Hier gaat alles rustig zijn gangetje. Zaterdag zijn we nog opgeschrikt door een grote vissersboot. Hij had ons waarschijnlijk via de marifoon met Mary Elisa horen praten en kwam even een kijkje nemen. Want kort na het gesprek hadden wij de aanzienlijke vissersboot op zo'n 200 meter afstand. Nu klinkt dat ver maar op dit grote water heb je het idee dat je kan zien of de mannen aan boord hun tanden aan het poetsen zijn of niet. De boot kwam uit Ecuador en vist op tonijn. Ze zijn al 30 dagen onderweg en hebben al aardig wat tonijn gevangen.
Vannacht werd ik ineens wakker van een raar geluid. Wido was buiten en tot onze verbazing lag ineens de halfwinder in het water. Bovenin is iets losgekomen, waardoor het hele zeil naar beneden kwam en in het water belande. Het zeil is zelf nog helemaal heel. We zullen de mast in moeten om te kijken waardoor het zeil naar beneden is gekomen. Ach zo blijven we bezig. We zullen een rustig moment uitkiezen om de mast in te gaan.
Nou dat rustige moment om de mast in te gaan was dus vanochtend. Marleen in harnas de mast in. Als je je afvraagt waarom marleen altijd de mast in gaat, dan kan ik mij dat goed voorstellen. Eigenlijk hebben wij geen andere keuze want Marleen kan mij (bijna) niet omhoog draaien met de lier, te zwaar en ik ben al een paar kilo afgevallen maar blijkbaar nog niet genoeg. Marleen staat voor deze klus in vol tenue met harnas, spijkerbroek, trui, muts en handschoenen, dus zoveel mogelijk alles bedekt om schaafplekken te voorkomen.
We hebben een windje kracht 2-3Bf, niet veel golven maar natuurlijk wel enige deining, maar de boot slingert niet al te erg. In ieder geval minder dan de keer dat we op de Atlantische oceaan de mast in moesten.
Het ging vandaag allemaal behoorlijk snel en redelijk eenvoudig. In een paar minuten was Marleen weer met de lijn beneden. Blijkbaar is de sluiting in de nacht zelf losgekomen want er is verder niets kapot. Gelukkig maar nu kunnen wij in ieder geval de halfwinder weer gebruiken. Die hebben waarschijnlijk ook nog wel nodig want de weersvoorspelling zijn wat de wind betreft niet heel erg gunstig. De komende dagen zal de wind waarschijnlijk niet meer dan 10 knopen zijn. We gaan nog steeds de goede kant op en het blijft toch afwachten wat voor weer je voorgeschoteld krijgt.
De eerste afspraken voor de aankomst op Hiva Oa in de Marquésas zijn al gemaakt. Marleen heeft al met Rob van de Mary Elisa afgesproken dat er bij aankomst eerst ergens een lekker vers stokbroodje bij voorkeur met brie wordt gegeten, daarna snert klaarmaken en dan nog een keer pannenkoeken bakken. (Een goed plan maar misschien een beetje veel voor 1 dag, anders worden we nog misselijk).
Op Hiva Oa zijn verschillende ankerplaatsen. Op een van de ankerplaatsen wordt je aangeraden niet te zwemmen vanwege de vele haaien die daar zitten. Wellicht krijgen we hier dus geen zeeleeuw maar een haai op/onder ons zwemplateau. We zijn in ieder geval heel benieuwd. We hebben in een van onze boeken gelezen dat ze er zelfs een douche hebben. Luxe! Na twee maanden douchen met emmertjes zout water en afspoelen met een beetje zoet water een echte douche. Het klinkt bijna te mooi om waar te zijn. We zullen een beetje vaart maken want, de stokbrood, haaien en douche wachten op ons.

Liefs
Marleen en Wido
Onze positie op 3 mei 2004 om 13:00 / 20:00 UTC is
7°30.67S - 118°14.48W nog 1250 mijl te gaan.

Lieve allemaal,

Sinds gisteren hebben we er een nieuwe buurman bij. Het is de 50 voet catemaran Vagebond. Aan boord Gert en Malisa.
Via Gunthers net hebben we gehoord dat ze bij ons in de buurt varen. Hun boot is ontzettend snel en ze zullen wel snel ons voorbij lopen. Maar we hebben al een paar keer contact gehad en Gert vind het erg gezellig om te babbelen met de buren.
Malisa is amerikaanse en Gert heeft een nl moeder en duitse vader. Hij heeft in duitsland gewoond en kan als hij oefent na een weekje weer wat nl praten. Maar voor nu moest ik zijn moeder maar niet vertellen dat hij met mij in het engels praat.
Ze wonen op dit moment in Australie en voor hen zit over een maanden de reis erop. Gert zal ons nog een paar plekken aanwijzen waar we goed kunnen duiken in australie. gert heeft op het great barrierreef onderzoek gedaan en weet de mooie plekken waar je met de zeilboot kunt komen. Klinkt niet gek moet ik zeggen.

We profiteren weer goed van het werk van de halfwinder. De wind is zo rond de 8-12 knopen. De snelheid ligt tussen de 4-5, niet echt snel maar we komen vooruit.
Vandaag de boot voor een gedeelte schoongemaakt. We hebben de oorlog verklaard aan allemaal kleine beestjes die in de boot rondlopen. Sommige zitten zelfs in de zakken met pasta. Best lastig maar de stand is nu al, W&M vs beestjes, 0-2346.

liefs wido en marleen
pos 18.00 utc 7gr 42.86z en 119gr 44.76w

lieve allemaal,

We zijn op ongeveer 64% van de oversteek. De nachten zijn schitterend want het is volle maan. De maan komt op zodra de zon ondergaat. Hij geeft zoveel licht dat je gewoon kan lezen en schrijven. Dit hebben we nog niet eerder meegemaakt. 's ochtends als de zon opkomt gaat de maan onder. Of te wel een mooi schouwspel van moeder natuur.
Vanmorgen werd ik door wido wakker gemaakt. De halfwinder is helemaal gescheurd. Wij balen want de halfwinder is een zeil gemaakt van heel licht doek. Speciaal voor zeilen met weinig wind. Voor de rest van de reis zijn de voorspellingen dat er weinig wind zal zijn. Dit betekent dat we niet meer de Mary Elisa bij kunnen houden en later aankomen dan gepland. Zelf het doek nu maken lukt niet tenzij we er 4 rollen met ducktape tegenaan gooien en misschien werkt dat niet eens.
Malissa van de Vagebond heeft een naaimachine aan boord en misschien kunnen we op Hiva Oa al wat repareren.
Gert van de Vagebond heeft contact met een boot die achter ons vaart. Hij kan geen weerberichten ontvangen. Zij hebben een ruil voorgesteld. Wij zorgen voor de weerberichten en zij geven ons een tour langs de grote krokedillen in Darwin Australie. Dat is de thuishaven van de boot. Dat duurt nog even voor dat we daar zijn maar de contacten zijn erg gezellig.
Op dit moment luister ik naar Gunters radionet. Vandaag zijn we onder de 1000 mijl gekomen, het gaat dus de goede kant op. Het laatste stuk gaat waarschijnlijk nog 9 of 10 dagen kosten.

liefs,
Wido en Marleen

pos 17.30 utc 7gr 55.25s en 121gr 40.43w

Lieve allemaal,

Hier op de Pacific gaat alles goed. We genieten dagelijks van het uitzicht. Het water is super helder. Als je achter op het zwemplateau zit voor de dagelijkse emmerdouche kan je het roer helemaal zien.
De boot zit vol met aangroei. alle boten hebben er last van. Rob noemt het 'een kruidentuintje'. De waarheid is dat elke centimeter van de boot vol met een soort poliepjes zit die met de dag groter worden. De enige manier om ze van de boot te krijgen is met een spatel. De boot wordt aardig afgeremd door de aangroei en samen met weinig wind maken we niet veel mijlen op een dag.
We balen dat de halfwinder nu niet gebruikt kan worden. Maar misschien kunnen we van Vagebond een halfwinder overnemen. Zij hebben er 1 aan boord die voor hun boot te klein is. Dat wordt dus passen op Hiva Oa. anders proberen we het zeil daar te laten maken of in Tahiti.
De zeilen hebben aardig te lijden van deze tocht en we zullen ze in Hiva Oa proberen te verstevigen.
Elke dag kijken we vol spanning naar de windverwachting. Het zal niet veel zijn de komende dagen maar we komen nog vooruit. Het leven aan boord is wel erg comfortabel. Alles blijft op zijn plek en we eten nog elke dag van de sinaasappels uit Isabella.

liefs wido en marleen
pos 17.30 utc
7/5 8gr 29.87z en 125gr 30.12w
8/5 8gr 56.46z en 126gr 55.06w