Reisverslag 09 01 2004
Reisverslag dag 16 17 en 18

Lieve allemaal,

Ga er maar even voor zitten want hier is weer je dagelijkse portie sterke verhalen vanaf de Max. We gaan lekker en hebben weer een bijzondere dag achter de rug.
Vannacht om 6.00 werden we omringd door donkere wolken. Geen ontkomen aan. Het duurde even en toen barstte het los. Stortregen en wind. Het zeil was al geminderd dus de wind konden we aan. Met de windvlagen vloog Max door het water. De regen komt met bakken naar beneden maar het lijkt wel warm water. Althans ik heb deze reis al onder koudere douches gestaan. Met de wind vol in de zeilen koersen we aan op de volle maan die vlak boven de horizon staat. Onder deze bui vandaan en het rustige gebied in. Als we onder de bui vandaan zijn neemt de wind af. Ik kijk achterom en zie een regenboog gemaakt door het maanlicht! Schitterend, nog nooit van gehoord maar nu midden op de oceaan gewoon een regenboog gemaakt door het licht van de volle maan. De boog is volledig, beide kanten raken de horizon. De kleur is wit, er zitten wel wat verschillende tinten in maar ik kan geen kleuren onderscheiden. Na deze bui is alles weer rustig en slalommen we langs de andere buien naar Barbados. Weer een ervaring rijker.

Vanaf gisteren is het meer gaan waaien en gaan we lekker vooruit. We hebben 146 mijl afgelegd en moeten nog 888 mijl naar Barbados. We hebben het gevoel dat het niet zo heel ver meer is. Nog maar 7 dagen varen. Best vreemd eigenlijk. Amper 5 maanden geleden hadden we nog nooit langer dan 24 uur gevaren en nu vinden we 7 dagen niet zo ver meer. Een beetje ervaring en wat zeemijlen achter de kiezen verandert je hele beeld van lange afstand zeilen.

In het rijtje sterke verhalen hoort natuurlijk ook een vis verhaal. Gisteren was Marleen bezig met het binnenhalen van de vislijn. Als ze naar achteren kijkt ziet ze 2 meter achter het aas, een drietal inktvisjes die over het water stuiteren, de silhouet van een vis. Een grote vis! Vol spanning zitten we met z'n tweeen te kijken. We kunnen hem wel aan de haak kijken. Helaas deze vis heeft blijkbaar door dat er iets niet in de haak is en vertrekt. De thriller loopt voor ons met een sisser af. Vanmiddag 14:00 uur, een hoop kabaal aan dek. Yes, het wiel met daarop de vislijn ratelt als een gek. Beet! Langzaam de lijn afstoppen. Ik haal langzaam de lijn in en laat hem soms nog wat vieren als de kracht te hoog wordt. 35 meter achter de boot zien we gespartel in het water. Op de top van een golf maakt de vis een paar sprongen en weet zich te bevrijden. Helaas weer geen verse vis voor het avondeten.

Positie om 15.30 uur UTC: 16°15.64N - 044°38.87W

Liefs,
Marleen en Wido

Lieve allemaal,

We zijn al weer 143 mijl verder richting Barbedos. Het is nog even varen, ik begin al met het aftellen van de dagen en nachten. Ik mis het land zo zeer nog niet maar wil graag even in alle rust de normale dingen kunnen doen. Zoals; een glas drinken inschenken zonder dat de vloer hier ook van meegeniet, slapen zonder dat je het gevoel hebt in een schommelstoel te slapen op standje snel schommelen, naar de wc gaan zonder problemen, eten kunnen koken zonder dat de groenten over het aanrecht vliegen ondanks anti slipmatjes.
We blijven deze oversteek een bijzondere ervaring vinden. Aan de ene kant is het wat saai, maar we hebben een prachtig uitzicht! Het water is zo mooi van kleur en helder, de zon. Gisteravond bij zonsondergang weer dolfijnen gezien. Ze gingen op een grote afstand voor de boot langs. Jammer genoeg werd er geen bezoekje aan Max gebracht maar ze sprongen hoog uit het water. Misschien om toch nog naar ons te kijken?
Vanaf vanmorgen weer buien met veel wind. We hebben het grootzeil gereefd. Het varen gaat redelijk. Tussen de buien door lopen we niet zo snel maar willen niet steeds reven, eruit halen,...
Vandaag zijn we allebei moe. We verlangen naar een lange en lekkere slaap. alleen is die ons af en toe niet gegund. We proberen overdag bij te slapen en morgen weer een nieuwe ronde nieuwe kansen.
pos 17.50 utc 15gr 51.933 N en 47gr 20.942 W ( en inderdaad is de klok weer 1 uur terug gezet)
liefs Wido en Marleen

Lieve allemaal

Vandaag niet veel bijzonders te melden. De hele nacht en dag om de paar uur een paar flinke buien gehad. Er zijn weinig hoge golven maar de deining mag er wezen. De regen is lekker warm maar de wind tussen de buien valt erg tegen. We lopen tussen de 4 en 5,5 knopen. Doordat we weinig snelheid hebben is de deining nu weer vervelender. Als de druk even uit het zeil valt klappert hij aardig. Vanmiddag maar even op de motor gelopen en de zeilen gestreken.
We slapen nu overdag ook om en om. We zijn moe en hopen zo een beetje bij te kunnen tanken. Wido heeft zich vandaag nog even lekker gedouched. Het is wel een luxe om zo warm water uit de douchekop in de kuip te krijgen. (warm water krijgen we nadat de motor gelopen heeft)
Het avond eten maar even makkelijk gedaan. Gekookte aardappels met sperzieboontjes en runder hasjee. (de keurslager doet het prima op het water)
Vannacht nog even snel een vers broodje gebakken, zodat wido om 5.00 aan het einde van mijn wacht lekker kon ontbijten. Morgen gaan we weer een poging doen tot vissen. Omdat de boot vandaag zo langzaam ging wilden we de snelheid niet nog verminderen en hoe sneller je gaat hoe groter de kans is op vis. (heb ik ook net ergens gelezen)
We zijn blij met de verse voorraad moppen. Elke dag worden er 2 verteld dus dat gaat goed.