Reisverslag 10 en 11 03 2004
Reisverslag 10 en 11 03 2004


Lieve allemaal,

Op dit moment liggen we in Panama. We zullen vrijdag door de sluis gaan.
Het kanaal is 80 km lang  we zullen het kanaal ingaan en als eerste de
Gatun locks krijgen. elke sluis is 34 m breed en 305 m lang. Bij deze
sluizen gaan we 26 meter omhoog.
Vanuit de sluis komen we in Gatun lake met aan het einde de beroemde
Gaillard Cut. aan het einde hiervan komen we in de Pedro Miguel locks daar
zakken we 9,5 meter naar de Miraflores Lake. aan het einde van dit meer
gaan we de laatste sluizen in. De sluis hier heeft de grootste deuren ivm
de grote getijde wisselingen in de Pacific Ocean.

De eerste en laatste sluizen zijn te zien op internet.
www.pancanal.com .
Of te wel jullie kunnen ons in de sluis zien.
naar alle waarschijnlijkheid gaan we de eerste sluis in achter een groot
vrachtschip. Met alleen onze boot of meerdere zeilboten aan elkaar
gebonden. En bij de laatste sluis komen we voor het grote vrachtschip te
liggen.
De tocht gaat hopelijk 1 dag duren en anders blijven we ergens overnachten
en gaat de Pilot van boord.
De verwachte aankomsttijd voor de eerste sluis is nog niet bekend. Weten
we morgen middag pas.
Het tijdverschil met nl is 6 uur eerder.

We zullen zeker zwaaien en we zijn erg nieuwsgierig van wie ons
uiteindelijk gezien heeft. Dus laat het weten.

Liefs Wido en Marleen


Lieve allemaal,

Net met de panama authorities (klinkt heel wat) gebeld en we moeten morgen
vroeg al opstaan. Om 4.00 onze prof linehandler ophalen en dan de andere
zeilers die met ons mee gaan.
Het wordt een lekker mengelmoesje van mensen die mee gaan.

allereerst Collin en een engelse zuid afrikaan (solozeiler) is nog nooit
in een sluis geweest en wil dit graag meemaken voordat hij zelf volgende
week door het kanaal gaat. Dan Eric een zwitser die met zijn vrouw en
dochter al een paar jaar zeilt. De dames blijven op de boot passen terwijl
Eric met ons mee gaat. En dan gaat Rudy nog mee een van oorsprong ook
zwitser maar nu Canadees. Zijn vrouw blijft ook achter om op de boot te
passen.
Alex is onze profie. We hebben hem gisteren gezien en het is een leuke
serieuze kerel dus dat komt ook goed.

Om 5.00 stapt de advisor aan boord. De advisor is een pilot in opleiding.
De pilot gaat normaal gesproken mee met de grote vrachtschepen. Voor het
kanaal is elke boot verplicht om een advisor/pilot  mee aan boord te
nemen.

Als ik even ga tellen dan gaan er 6 mannen mee en ben ik van de catering.
Zoals het er nu uitziet kunnen we er in 1 dag door het kanaal heen. anders
blijven de zeilers aan boord slapen.
zodra wij aan de andere kant zijn (Balboa) kijken we wanneer de andere
zeilers door het kanaal gaan en dan gaat Wido mee als linehandler en blijf
ik achter bij Max.

We denken dat we ong om 7.00 bij de eerste sluis zullen zijn. Maar weten
het niet zeker. We hebben in ieder geval al van 2 andere schepen gehoord
dat ze ook op vrijdag vertrekken. We gaan dan samen achter een groot
vrachtschip de sluis in. We maken een grote kans dat we in een rij van 3
boten aanelkaar gebonden er door gaan. Maar we zullen uitgebreid zwaaien.

Zelf hebben we hier sinds gisteren vies weer. Het is erg benauwd en het
regent veel. Maar op deze manier spoelt het zout ook mooi van de boot. als
we op de meren zijn dan kunnen we de boot goed schoonspoelen voordat we
het zoute water weer op gaan.
Als we blijven overnachten op 1 vd meren zullen we een mailjte sturen via
sailmail.

Liefs Wido en Marleen