Reisverslag 10 07 20043
Overtocht Tonga

Lieve allemaal,

Hier gaat de overtocht naar omstandigheden goed. De zee is erg hobbelig en nog steeds aan de ruwe kant. We varen met dubbel rif in grootzeil en voorzeil gereefd en maken zo'n gem snelheid van 6,5 kn. De wind is 20-25 kn.
De nacht slecht geslapen hopelijk komende nacht een betere nacht
pos 0.15 utc
16gr42.55z en 154gr 15.66 w

Lieve allemaal,

Het is de derde dag van de oversteek en het weer is alweer wat rustiger. De golven zijn aanzienlijk lager en dat komt onze nachtrust ten goede. Verder gebeurd er weinig.
pos 17.04 z en 156.44w

Lieve allemaal,

De oversteek verloopt tot nu toe goed. De zee is aardig rustig geworden en we slapen nu een stuk beter dan een paar dagen geleden. Er gebeurd over de dag niet heel erg veel.Af en toe bezoek van een paar Boobies en dan heb je de spanning van de dag alweer gehad.
Morgen of overmorgen verwachten we een front dat overkomt met weinig wind dat een paar dagen zal duren. We luisteren 's ochtends naar Garry's net. Garry's net kan je je bij aanmelden met de vermelding van je pos en het weer ter plaatse. Hij geeft hierna de uitkomst van verschillende weerkaarten en geeft zijn voorspelling voor de komende dagen. Altijd weer goed voor een half uurtje met alleen maar weer.
Gerd en Melissa zijn nog op Tahiti en zullen maandag ook richting Tonga gaan. We verwachten hen daar nog te zien. Jacqueline en rob zullen een paar weken op Tahiti blijven om lekker uit te rusten en te genieten van het eiland. De andere bekende boten zitten op eilandjes bij Tahiti in de buurt. De enige bekende boot voor ons Advant 2 vaart voor ons uit op weg naar Fiji. WE hebben elke avond weer radiocontact met elkaar en het is weer gezellig om iedereen weer te horen.

pos 2.00 utc
17.20 z en 158.30w

Hoi allemaal,

Weer een berichtje van de pacific, de vandaag helaas wat hobbelige pacific. De laatste twee dagen hebben wij een behoorlijk weersysteem over ons heen gekregen. Bij het weer laten ze vaak de satellietfoto's zien met een depressie en zo'n mooie ring met uitwaaiers er omheen. Zo'n lagedruksysteem is de afgelopen twee dagen langs ons getrokken en we zitten nu in de staart.
Het heeft ons van alles gebracht. Blauwe lucht en zon, bewolking en regen. De regen varieerde van een kleine drup tot de bekende "met bakken uit de hemel" regen, de boot is in ieder geval grondig van zout ontdaan.
Ook de wind heeft zich van alle kanten laten zien, bijna letterlijk van alle kanten. We zijn begonnen met oosten wind en daarna hebben we alle noordelijke windrichtingen gekregen. Vannacht was het westelijke wind en nu hebben we zuid tot zuidwest. Naar verwachting komt morgen de zuidoostelijke wind en is het kringetje rond. De wind kracht varieerde van nul tot 40 knopen in een bui. We hebben dan ook aardig wat zeilwisselingen achter de rug.
We hebben het allemaal weer goed doorstaan, al zijn we het geslinger en gebonk wel een beetje zat. Het is hier af en toe net een kermisattractie of een rodeorit compleet met bokken en steigeren. De boot heeft er weinig last van en wij slapen goed op de bank.
Door alle wisselingen in windkracht en windrichting zijn we nog niet heel goed opgeschoten maar we zijn goed over de helft en vanochtend zijn we Palmerston, een van de Cook eilanden, gepasseerd. We verwachten zaterdag in Tonga te zijn.

Onze positie: 17° 12.3Z- 164° 27.2W

Groetjes,
Marleen en Wido

Lieve allemaal,

De laatste 160 mijl gaan we in naar vava'u. Hopelijk zijn we morgen voor het donker binnen. Anders wordt het voor ons nog een nachtje buiten blijven voordat we de ankerplaats inkunnen. De wind blijft erg hard 20-35 kn en de golven stuiteren af en toe nog de kuip in. We verlangen naar het einde van deze tocht.

pos 18.43z en 171.36w

Hoi allemaal,

Het is gelukt, na dik 10 dagen en 1300 zeemijlen, zijn we aangekomen op de Vava'U groep in het koninkrijk Tonga. Het was geen makkelijke tocht, eigenlijk gewoon weg erg oncomfortabel. Maar vandaag was het een stuk beter, minder wind en golven, en dan ben je het geschommeld en gebonk toch weer heel snel vergeten. Maar deze tocht had wat ons betreft lang genoeg geduurd en daarom zijn we, eigenlijk tegen onze principes in, in het donker naar de ankerplaats gevaren, in plaats van een nachtje op zee te wachten. Helaas geen maan en dus behoorlijk donker maar met behulp van de GPS, radar en dieptemeter ging het erg goed. Beetje tussen de eilandjes door manoeuvreren, ankertje uit en rust aan boord. Zo meteen lekker slapen zonder je hoeven vast te leggen om te voorkomen dat je uit je bed dondert.
In Tahiti hadden we precies 12 uur tijdsverschil met Nederland. Bij jullie was de nieuwe dag al begonnen terwijl pas twaalf uur later aan de nieuwe dag begonnen. Maar nu is het anders. De nieuwe dag begint nu het eerste bij ons. Als jullie nog naar het 8 uur journaal zitten te kijken, zijn wij al lang begonnen met een nieuwe dag. Dit alles allemaal mogelijk gemaakt door de internationale datumgrens. Vlak voor Tonga zijn wij de symbolische grens gepasseerd en we ook meteen een dag ouder geworden. Het komt er neer dat we vrijdag 9 juli meteen naar zondag 11 juli zijn gegaan en de zaterdag helemaal niet bestaan heeft. Onze timing is eigenlijk niet zo goed want nu hebben een kort weekend zonder de zaterdag, we hadden beter een werkdag kunnen opofferen. Maar gelukkig was het niet een van onze verjaardagen.
Dat was het weer voor nu, nog even relaxen en dan lekker slapen.

Groetjes,
Marleen en Wido

Onze positie nu (voor de meeschrijvers): 18° 41.0Z - 174° 01.6W

PS; de hele oplettende navigator is het misschien opgevallen. We bevinden ons op 174°W en niet op 180°W. De datumgrens volgt "normaal" deze 180°-lijn. Maar voor Tonga is een uitzondering gemaakt en is de grens wat verschoven. Hierdoor loopt Tonga gelijk met Fiji en Nieuw Zeeland waar veel zaken mee worden gedaan. Door het verschuiven van de grens is het tijdsverschil met Tahiti 25 uur!