Reisverslag 10 08 2004
Fiji 3 en naar Vanuata

Lieve allemaal,

Het is nog maar een paar dagen geleden dat we gemaild hebben maar er is veel gebeurd deze dagen. Donderdag morgen vroeg naar de haven gegaan. We moesten op tijd aan de steiger liggen want het is met hoog water maar 2,5 meter diep. Terwijl we 2.10 diep zijn. Nu bestaat de bodem voor een groot gedeelte uit modder maar om daar vast te liggen met een tij verschil van 1,5 meter is niet echt lekker. Wido is de mast ingegaan onder de bewonderende blikken van onze hulp; gerd, melissa en brian. De voorstag kwam gelukkig zonder veel problemen naar beneden. Hierna snel de boot weer naar buiten.
Wido en Gerd zijn een paar uur bezig geweest om alles weer pico bello voor elkaar te krijgen. Ondertussen was ik naar de stad gegaan om de tandarts een bezoekje te brengen. Gelukkig geen lange wachtijden en na 15 min stond ik met een kersverse vulling weer buiten. De indonesische ambassade had onze visa's ook al klaar. Het is niet te geloven maar alles loopt dit keer op rolletjes (snel afkloppen).
Vrijdagmorgen hetzelfde ritueel als de vorige dag maar nu de voorstag er weer op. Binnen 30 min was alles klaar en hadden we zelfs tijd over om onze nieuwe accu's op te halen. Vrijdag ook maar besloten om uit te klaren zodat we in het weekend (zon) naar een eilandje hier 20 mijl vandaan kunnen gaan. Voor het uitklaren moesten we weer het haven terrein op. Op het terrein hebben de p&o nedloyd containers de overhand. Best grappig dat je aan de andere kant van de wereld nog nl dingen ziet. Nog een voorbeeld in de stad rijdt een busje met 'Philips, let's make things better'. Maar de klapper op de vuurpijl was wel dat de postzegels van drukkerij Enschede. We hebben een kaartje naar huis gestuurd en zo komt op een omslachtige manier de postzegel weer terug in nl.
's avonds nog gezellig wat gedronken in de bar. Het nieuws werd goed in de gaten gehouden door iedereen want vrijdag was de dag dat de vice president van fiji veroordeeld werd. Zo ver wij hebben begrepen heeft hij een paar dagen geleden met 3 anderen de regering proberen om te werpen, is alleen niet gelukt. De heren hebben een paar nachten doorgebracht in de gevangenis tegenover de yacht club. de gevangenis zelf ziet er niet al te best meer uit. Het zou prima in een openluchtmuseum passen. We hebben al van een paar mensen begrepen die zelf in de gevangenis hebben gewerkt dat er regelmatig geweld wordt gebruikt door de bewakers. Niet echt een plek waar je wil zijn.
We hebben vandaag ook goed nieuws uit nl gekregen. Onze digitale camera was stuk gegaan in tahiti. Eddy heeft zich erg ingezet om de camera na veel gedoe voor weinig geld te laten repareren. dit betekend voor ons dat we ws vanaf australie weer meer foto's kunnen maken!! We missen onze digicam erg en zijn erg blij met de moeite die eddy heeft gedaan om alles te regelen!
Dat was het voor nu. We gaan straks even de bar in om een afscheidsborrel met Gerd en Melissa te drinken. Tony en Brian van Breakaway of Darwin zien we in Cairns waarschijnlijk nog.

Liefs wido en marleen

Lieve allemaal,

Het is maandagavond en we zijn vanmorgen vertrokken uit Fiji. Ons plan was om voor een nacht naar een baai te gaan waar we in schoon water de onderkant van de boot konden ontdoen van de groene aangroei. De baai in Suva is erg smerig er drijft van alles rond in olie en er zijn grote haaien gesignaleerd in erg troebel water. niet echt de ideale plek om je boot schoon te maken. Helaas bleek de andere ankerplaats niet veel beter.
Vanmorgen heeft het de hele dag geregend en we wilden toch echt weg. Dus na 1 rondje varen op de andere ankerplaats besloten we in 1 keer door te varen. Hier het water in gaan vraag je om verkoudheid en ik weet niet wat meer.
We hebben nu een mooi rustig windje en een mooi koersje. Dit zal helaas over een paar dagen iets veranderen maar voorlopig genieten we van de rust en de snelheid van 5-5,5 kn. Nu het eiland uit het zicht is zien we de grijze bewolking goed en zijn we zelf gehuld in een mooi zonnetje. Kan niet beter.