Reisverslag 10 11 2003
Reisverslag 10 11 2003



Woensdag 5 november:

 

De wind blijft ZW-ZZW met kracht 5-6. We varen nog steeds in westelijke richting in de hoop dat we vrijdag met de noordelijkere wind goed verder kunnen. De snelheid van de boot is goed tussen de 6 en 7 knopen. Hoewel we niet meer in een rechtelijk naar onze bestemming gaan zijn we door een goed begin en een goed bootsnelheid in de laatste 24 uur toch 130 mijl dichter bij onze bestemming gekomen. De zee blijft hobbelig en het is zwaar bewolkt. Een beetje een trieste dag. Door de voordurende helling van de boot en het opboksen tegen de wind is het niet makkelijk aan boord. Bewegen is moeilijk, je moet je voortdurend schrap zetten en als je in bed ligt voel je druk op je lichaam en ingewanden van de bewegingen van de boot. Max moet behoorlijk tegen wind en golven inwerken en krijgt geregeld een redelijke klap water over zich heen. Door zeilvoering en snelheid van de boot te veranderen proberen we het bonken onder controle te houden. Lennart nog van harte gefeliciteerd met het behalen van de 'volwassen leeftijd' zoals je het zelf noemt.

 

Donderdag 6 november:

 

De wind gelukkig iets zuidelijker dan de verwachtte zuidwesten wind. We varen een koers van rond de 240 graden, terwijl we eigenlijk 207 graden moeten varen. De koers is vervelend. De boot ligt continue een 20 tot 30 graden in helling en de zee is hobbelig. Op deze wijze varen we nu al 48 uur. De deining komt uit NW-richting terwijl de golfjes van de wind uit ZW-richting komen. Dit levert rare golven op waar we geregeld in duiken. De afwijking van de ideale koers Cascais-Porto Santo is al meer dan 70 mijl. Wat betekend dit? Trek een rechte lijn van Cascais naar Porto Santo, haaks op deze lijn zitten wij op een afstand van 70 mijl. Door de golven en de beweging van de boot voelen we ons beiden niet helemaal lekker, verder is er ook wel wat spanning rond de wind. Zal de wind wel draaien, de verwachtingen geven een draaiing om 1800 uur aan. Er zijn nog geen aanwijzingen voor een verandering. Als de wind niet draait weten we dat we nog een paar lange slagen zullen moeten maken om ons doel te bereiken.

Om te eten en te koken halen we de snelheid uit de boot, de genua weggerold en met dubbelgereefd grootzeil een beetje aan de wind bijliggen. Even wat rust aan boord, we slingeren wel een beetje van de golven maar je kan nu tenminste redelijk normaal lopen en staan aan boord. Marleen maakt een uitstekende maaltijd; biefstukje met aardappelen en broccoli. En we toosten op Barton die vandaag jarig is.

 

Vrijdag 7 november:

 

Rond een uur of vier 's nachts onweer. Zou dit ook de noorder/noordwester wind met zich mee brengen? We gaan overstag om het onweer te ontlopen, de nieuwe koers brengt ons wel verder af van Madeira maar dat is beter dan onweer. Na een uurtje haalt de bui ons in, geen onweer meer maar wel regen, echte regen. Type regen; gooi een emmer water over je kop. Het waait ongeveer windkracht 5, in de bui verandert de windrichting in eens met zeker 60 graden. De wind is nu westelijk en we kunnen weer aan de wind verder naar onze bestemming. We varen met dubbel gereefd grootzeil en de genua een stuk ingerold. De snelheid is nog altijd tussen de 6 en 7 knopen.

Vanaf dat de zon opkomt begint het op te klaren. Eindelijk zon, het varen voelt meteen anders. De westelijke wind en de deining zijn nu ook beter in overeenstemming en de koers is een stuk rustiger. Met een zonnetje is het nu best lekker buiten zitten. Marleen heeft een geniale ingeving en zoekt de diskman op, muziek tijdens je wacht. Lekker, dom dat we dat niet eerder hebben gedaan. Om 14.00 uur varen we nog altijd aan de wind maar wel op een redelijk directe koers naar Madeira. De afstand is nog 131 mijl, in de laatste 24 uur hebben we 110 mijl afgelegd richting onze bestemming. Langzaam draait de wind toch iets meer naar het noorden. De helling van het schip verandert en koers wordt confortabeler. Na ongeveer 65 uur aan de wind te hebben gevaren met een helling van 20 tot 30 graden is dit echt heel erg lekker. De hele middag blijven we een beetje met het zeil spelen, iets meer genua of wat minder bij buien. Het gaat best lekker. Morgenmiddag zouden we in de haven moeten kunnen zijn.

Tegen de avond viel de wind weg. Tijd om een beetje te motorsailen. Helaas heeft Mathilde daar andere gedachten bij. We denken aan een kapotte pakking (alweer). We hebben eens zitten rekenen. Van de 7 havens waar we nu zijn geweest zijn we 4 keer vanwege of met motorproblemen daar gekomen.