Reisverslag 13 03 2004
Reisverslag 13 03 2004
Gatun Lake




Lieve allemaal,

Helaas zijn we nog niet door het kanaal. De pilot was veel later. We hadden een afspraak voor 4.45 maar helaas geen pilot. Navraag bij de port control gaf een nieuwe pilottime 7:45, uiteindelijk zijn we pas net voor negen vertrokken met de pilot aan boord. Waarschijnlijk had het schip waar wij achter moesten vertraging.
Om elf uur zijn we naar het nodige wachten voor de sluis, het Gatun sluizen complex ingegaan achter een Panamees containerschip. De sluizen gingen heel goed. Wij hebben naast een sleepboot vastgemaakt en zo omhoog gegaan. Je gaat een behoorlijk stuk omhoog maar de turbulentie is ons erg meegevallen. Het zijn drie sluizen achter elkaar en we zijn 26 meter omhoog gegaan.
Om half een zijn we met Max de Gatun-sluizen uitgevaren op naar de Pacific. Een goed gevoel om door de eerste sluizen te gaan en verder te gaan maar dan helaas ..... Mathilde. Again Mathilde. Schroefjes van de interne koelpomp waren losgegaan en de pakking er tussenuit geduwd, gevolg dat de koelvloeistof wegliep. Gelukkig hebben we heel snel doorgehad dat er een probleem was. Natuurlijk stress aan boord maar snel de genua uitgerold. Gelukkig waren vrij van andere schepen en zijn wij niemand tot last geweest. Ik ben met Erich en Ruedi meteen gaan sleutelen om de handel te reparen. Ondertussen is Marleen op het fokje naar een boei gegaan om daar aan te leggen.
De pilot heeft meteen de port control opgeroepen om te melden dat wij een motor probleem hadden en hij heeft doorgegeven dat wij 1 of 1,5 uur nodig hadden om te reparen. Terwijl wij aangaven dat het met een uur, waarschijnlijk 30 minuten geregeld zou zijn. De pilot is van boord gegaan met de mededeling dat wij hem konden oproepen als we klaar waren en dat hij dan weer zou komen. Hij gaf dat we waarschijnlijk toch niet in 1 dag door het kanaal waren gegaan omdat we te laat in Gamboa bij de andere sluizen zouden zijn geweest.
Na twintig minuten of een half uur liep de motor alweer. We hadden geen nieuwe pakking maar Ruedi heeft snel iets moois gemaakt van wat er voor handen was. Dus Canal authorities oproepen, eerst geen reactie en later het bericht dat een engineer over 10 minuten de motor komt inspecteren. 10 minuten waren natuurlijk geen 10 minuten maar 2 uur wachten.
De engineer heeft 2 minuten beneden gekeken en ons meteen weer vrijgegeven om door te varen. Wij hebben hem gevraagd of hij de canal authoriteiten wilde oproepen omdat onze oproepen niet altijd werden beantwoord. En dan krijg je meer slecht nieuws. We mogen niet doorvaren omdat de deposit van 850 dollar niet genoeg zou zijn om alle kosten te betalen. We hebben 600 dollar betaald om door het kanaal te mogen en 850 dollar als borg betaald voor het geval er iets verkeerd gaat. Ik kreeg te horen dat ik mij moest gaan melden bij de Captain of the port in Colon. We kregen niet te horen waarom en hoeveel we moesten gaan betalen alleen dat ik mij moest melden. Ook dat gaf weer de nodige problemen en een hele avond van hopeloze gesprekken met security. We mochten namelijk niet van boord. Alleen de Captain of the port kan toestemming geven om van boord te gaan en gelukkig kreeg ik het telefoonnummer van deze man. We hebben een mooie boot maar geen telefooncel aan boord. Dus naar de kant om toestemming te vragen... Naar de kant mag alleen met een boot van het Panama kanaal zelf, kosten enkele reis 250 dollar. We liggen nu 30 meter van de kant aan een boei, mogen niet met onze dinghy naar de kant en moeten 250 dollar betalen om naar de kant te gaan en dan nog eens een keer 250 dollar om weer aan boord te komen.
Ondertussen wilde de security onze namen en paspoortnummers, de hele rimram. We hebben alleen onze namen gegeven en verder niets. Ik weet niet wat het is maar overal is het hetzelfde, neem een klein kereltje, geef hem een uniform en een embleem en meteen raken ze alle hersencellen kwijt, denken zelf niet meer na, kunnen alleen zeggen "it's the rule" of "I don't know, the boss has to give permission". Zielig gewoon. De avond en nacht zijn we verschillende keren gecontroleerd of iedereen er nog wel was en we niet snel zelf naar de kant zijn gegaan.


Gatun Sluizen



Om 6 uur in de ochtend zijn we snel naar de kant gegaan waar onze helpende taxichaffeur Joseph ons stond op te wachten. Onze helpers terug naar de jachtclub en ik met Joshep naar de Captain of the port. Om 7 uur waren we daar zoals opgedragen maar natuurlijk geen Captain, die is er pas weer om 9:30. Dus zijn we om 9:30 teruggekomen. De Captain of the port is opzich een aardige kerel maar helaas verschuild hij zich ook achter de "regels". Boodschap min of meer ik vind het heel jammer voor jullie maar je moet meer betalen en ik kan er niets aan doen want daar gaat iemand anders over. Ik weet ook niet wat je moet betalen want daar gaat natuurlijk weer iemand anders over. Dus op naar de volgende .. deze mensen helemaal verbaasd dat wij er zijn want er is immers een borg en een afgebroken reis kost 440 dollar dat kan de borg dekken dus ga vooral verder. Bel maar voor een nieuwe afspraak. Meteen bellen natuurlijk maar ook deze meneer durft zelf niets te doen zonder een oke van alle bazen dus de Captain of the port moet bellen dat het goed is. Dus weer terug, die snapt er ook niets meer van en dus mee naar de mensen van het geld. Die snappen hun eigen regels ook niet meer dus moet de baas gebeld worden, die weet het eigenlijk ook niet, dus belt die weer een andere baas en zo komen ze uiteindelijk tot een antwoord. Als we nu weer gaan bellen krijgen we volgens mij een ander antwoord. Kosten 440 dollar voor de afgebroken trip, 2 keer 160 dollar voor de loodsboot en 50 dollar omdat we de nacht doorbrengen aan een boeitje van het kanaal. Totaal 810 dollar, een belachelijk bedrag maar ze vonden het allemaal heel vervelend en ik moest vooral een brief sturen met een klacht. Aardige woorden maar ondertussen wel gewoon als een schaap de "regels" volgen terwijl het ook gerust anders kan. Het had nog erger gekund want als het boven de 850 was geweest had ik nog naar de bank gemoeten en dat kan natuurlijk pas op maandag.
Inmiddels zijn we weer vrijgegeven om door te varen en kunnen we vanavond om een nieuwe afspraak vragen. Waarschijnlijk kunnen we dan morgen verder. Hopelijk hebben we verder geen problemen meer en zijn we morgenavond in de pacific.

Nou dan nog een positieve kant van dit verhaal, we liggen hier wel prachtig, in het zoete water en om ons heen jungle. De hele nacht en ochtend hebben we volgens gehoord en zelfs brullende apen.
Dit was weer een ervaring die we niet zullen vergeten. Misschien toch straks maar een boek gaan schrijven?

Liefs,
Marleen en Wido


Gatun Sluizencomplex