Reisverslag 15 10 2004
Wind Tegen

Lieve allemaal,

Vanmorgen om 6.30 ons anker opgehaald en koers gezet naar bali. We gaan nu ten zuiden van de eilanden onze weg vervolgen. In de doorgang van de eilanden stond een leuke stroming van achteren. we vlogen van komodo vandaan. Nu hebben we de zeilen staan alleen helaas de wind recht van voren. We gaan de komende uren maar de weg kruizen. Het is 280 mijl varen en we hopen zondag aan te komen. maar met elke dag andere windvoorspellingen (van 0 kn wind tot 10kn tegenwind) weten we nog niet hoe het zal gaan.
Liefs wido en marleen
pos 8gr 59.10z en 119gr 02.78o

lieve allemaal,

Hier gaat alles gezien de omstandigheden nog redelijk. we hebben wind tegen,stroom tegen, golven tegen, deining tegen. Dit alles was niet voorspelt en we balen enorm want op de motor gaan we maar 3 kn tegen de hele boel in. zeilen heeft bijna geen zin. gisteren in 5,5 uur maar 3 mijl richtig bali gevaren, zo werden we door de stroom weggezet. Is verder niets aan te doen dan afwachten tot de wind draait. (wachten we al een dag op)
pos 16/10
9gr 18.69z
117gr 37.36o
liefs wido en marleen

Lieve allemaal,

Het tochtje komodo bali nadert zijn einde. Nog 45 mijl te gaan en dan zijn we binnen.
De afstand was maar 280 mijl en we vinden het jammer dat we er zo lang over gedaan hebben. De wind is de hele tijd tegen geweest. dit tegen de windverwachtingen in. Volgens de boeken hadden we in deze periode van het jaar nog wat stroom mee moeten hebben. helaas was de praktijk dat we stroom tegen hadden. Bij het kruizen werden we elke keer zo ver van de koerslijn afgezet dat we geen meter vooruit kwamen. We hebben elke nacht op de motor gevaren om maar wat mijlen te maken. Op de motor gingen we maar 3,5 mijl per uur over de grond.
Vandaag, zondag kunnen we net een andere koers varen en de wind draait net iets zodat we ineens aan de wind recht op bali kunnen varen. alleen nu gaan we te snel. ja dat kan ook nog. We moeten nog 45 mijl maar we redden het niet om voor het donker binnen te zijn. We moeten dus nog een dag en een nacht aanmodderen buiten. We willen de haven niet 's nacht aanlopen omdat de betonde weg er naartoe niet veilig is. We hebben al gehoord dat we in de vaargeul uiterst links moeten aanhouden omdat het rechts niet helemaal veilig is. Maandagmorgen vroeg zullen we in Bali zijn. We weten al wel dat ze een plekje voor ons in de marina hebben. Dat scheelt weer want na deze tocht zijn we toe aan een lekker plekje voor de boot. Dan lekker vakantie!!