Reisverslag 16 02 2005
Dag. . . . .. . ... ..  veel

lieve allemaal,

gisteren de hele dag gedobberd. We zagen kleine visjes die met de boot mee zwommen en genoten van de rust. De hele nacht zijn we bezig geweest mede door de scheepvaart. We hebben al een paar kleine incidenten gehoord van vissersschepen et andere boten. Zo zijn 2 zeilboten van de rally achtervolgt door vissers (nieuwsgierigheid???) zonder verder iets te doen en er zijn vissers met drijfnetten van een paar mijl lang. 1 van de boten van de rally heeft al 2 keer in drijfnet vast gezeten. De drijfnetten bestaan uit een lange lijn met drijvertjes met daaronder het net. aan een kant bevindt zich de vissersboot. de netten zijn illegaal maar dat stopt de vissers niet. de enige oplossing is om de lijn door te snijden en jezelf te bevrijden. Vanmorgen hebben we op kanaal 16, 15 min lang een visser een grote boot horen oproepen die recht op zijn net af voer. zo'n grote tanker vaart zijn net helemaal aan flarden. We varen bewust dichtbij/ in de grote scheepvaart route om netten en vissers te vermijden. Midden in de nacht kwamen er 2 boten die dicht bij elkaar voeren recht op ons af. we hebben de motor gestart en zijn uitgeweken. alleen een van de boten bleef op ons afkomen. met de hart in onze keel en de motor vol vooruit zijn we weggevaren. achteraf bleek het een grote tanker te zijn die met hele zwakke verlichting voer. Dit hadden we nog niet eerder gezien want meestal zijn de tankers van een grote afstand zichtbaar. Na 1 uur was deze situatie ook weer achter de rug en tot onze vreugde kwam er een klein beetje wind. met een snelheid van 3 kn hebben we de hele nacht en bijna de hele dag gezeild. de windvoorspelling blijft voor ons de komende dagen nog ongunstig en we zijn nog steeds van plan om hier op wat wind te wachten om later in het risico gebied als het nodig is de motor aan te kunnen zetten. Ongemerkt zit er toch wat spanning bij ons en we zullen blij zijn als we in djiouti zijn. Duurt nog even want we hebben nog maar 42% van de oversteek achter de rug.
pos 11gr52.93n en 60gr10.34o liefs w&m

9 februari:

Lieve allemaal, de laatste dagen zijn erg wisselend met de wind. De hoofdmoot is toch wel erg weinig wind. de voorspelling geeft aan dat we vanaf vrij iets meer wind zullen krijgen. Duimen maar. de boten van de bwr hebben zich allemaal verzameld in de groepen. Helaas hebben veel boten te veel diesel verstookt om op tijd te zijn voor het verzamelen en is er in 2 groepen diesel te kort. Dat betekent dat ze nu moeten dobberen en proberen zo zuinig mogelijk te zijn met de diesel terwijl ze door alligator alley varen. 1 van de snelle boten had nog maar voor 36 uur aan diesel en die heeft koers gezet naar Yemen. daar probeert hij zo veel mogelijk te tanken en dan diesel langs te brengen bij de 2 groepen. Ja het is wat en wij zijn blij dat we hier in de veilige zone liggen te dobberen en straks onze diesel kunnen gebruiken als het nodig mocht zijn. Nog iets van 800 mijl te gaan en we hebben diesel voor ong 550 mijl. Gistermorgen zagen we de catamaran Copromer aan de horizon. de hele dag bijelkaar in de buurt gevaren. ze hebben besloten om ook koers te zetten naar Djibouti ipv Aden. Ze hadden in de Maledieven gezegd dat ze 10 dagen over het tochtje zouden doen. Nu zitten we met 10 dagen op de helft. We kunnen niet bijelkaar blijven want zodra zij iets meer wind hebben stuiven ze er vandoor. Helaas hebben ze geen radio en zullen we elkaar pas weer spreken als we in Djibouti zijn.
De afgelopen dagen hebben we het soms koud gehad. ja jullie lezen het goed bij een temp van 27 gr het koud hebben. Er was een frisse wind die er voor zorgden dat ik zelfs overdag in een lange broek en een t-shirt met lange mouwen liep. Dat wordt nog wat als we in de middellandse zee zitten over een paar maanden. brrrr. Nu is de wind (als die er al is) een stuk zwoeler en kan de bikini weer uit de kast temp vandaag 36gr. We beginnen te merken dat onze beenspieren slapper worden. normaal moeten we ons vaker schrapzetten door de bewegingen van de boot en gebruiken we onze benen veel meer. we proberen extra oefeningen te doen om de boel nog een beetje op conditie te houden. pos 13gr 22.67n en 56gr02.63o
liefs wido en marleen

lieve allemaal, de mailtjes van onze kant worden een beetje saai. steeds hetzelfde verhaal over weinig wind. Bijna een week lang dobberen we op de oceaan. Aan de ene kant is de rust fijn maar we willen toch ook graag ergens een keertje aankomen. In djibouti wacht ons stokbrood met brie.
Net contact gehad met elise. Het gaat goed met de hele meute ze varen een paar honderd mijl voor ons. het diesel tekort wordt voor sommige boten nog een probleem als de wind weg blijft. Sinds de bwr boten in groepen varen hebben ze geen radionet meer. Nu we alle verhalen van andere boten en de piraterij strategieën niet meer horen maken we ons zelf ook minder zorgen. Guido vertelde dat hij een frans en amerikaans oorlogschip op de vhf heeft gehoord. Er werd gemeld dat het afgelopen jaar geen incidenten van piraterij in de golf van Aden zich hebben voorgedaan.
Was nog vergeten te schrijven dat we een paar dagen geleden de hele middag tonijnen rond de boot hadden. ze sprongen als kleine dolfijnen uit het water. we hadden al warm gegeten en de vislijn maar niet meer uitgegooid. Vissen doen we nu weinig. Met een boot snelheid van 2-3 kn hoef je niet echt een vis aan de haak te verwachten. we sluiten af met het weer, overdag 34gr in de nacht koelt het af tot 25gr. zonnig met af en toe wolken en verder weinig wind vanuit het zo. pos 13gr43.31n en 54gr50.67o liefs wido en marleen

Hoi allemaal,

Daar zijn we weer, live vanuit de golf van Aden. We hebben de Indian Ocean en Arabian Sea achter ons liggen en gaan nu het laatste stuk in richting Djijbouti. Nog 650 mijl te varen, normaal gesproken 5 dagen varen maar als de trend van de laatste dagen zich door zet gaat het iets langer duren 7 of 8 dagen. Maar gelukkig hebben we vanmiddag iets wind gekregen en zijn we nu redelijk normaal aan het zeilen. We blijven het positief benaderen.
Vandaag gehoord dat er niet alleen een aantal marine schepen hier rondvaren maar er nu ook een militaire oefening aan de gang is compleet met vliegtuigen. We maken ons eigenlijk al niet meer zo druk over piraten, geen wind vinden we op het moment veel erger. Maar het idee van de marine dichtbij is toch prettig.
Onze positie op 11 02 2005: 13º 46N - 53º 10E.

Groetjes,
Marleen en Wido

lieve allemaal, sinds gisteren weer iets meer wind. eindelijk weer een daggemiddelde van boven de 100 mijl. Nog 520 mijl te gaan. we kunnen voorzichtig beginnen met aftellen. Elise komt morgen met zijn groep aan in djibouti hebben een prima tocht gehad. Op dit moment zeilen we lekker hebben alleen wat stroom tegen waardoor we niet sneller lopen dan 3,5 maar dat mag de pret niet drukken want we gaan de goede kant op. We zien om de paar uur grote tankers en sinds gisteren ook kustvaarders. De laatsten hebben soms moeite om ons in te halen zelfs als we maar 3,5-4kn lopen. best grappig om een grote boot te zien die je nog 5 uur blijft zien. terwijl de grote tankers in 30 min tot 1uur nodig hebben om uit het zicht te verdwijnen. Vanavond staat op het menu pasta met zalm en sperzieboontjes. Het eten is bijna klaar dus sluit ik het mailtje af met onze pos. 13gr21.27n en 51gr27.30o liefs wido en marleen (ps sailmail iets minder traag)

lieve allemaal, we hebben wind!!! ja ja eindelijk, lang verwacht en toch gekregen. we lopen voor de wind met een mooie snelheid van 5,5 kn. het ziet er naar uit dat we donderdag zeker zullen aankomen en misschien heel misschien woensdag al. We hebben zin om land te zien en kunnen bijna niet wachten. Gisteravond voor de eerste keer een green flash gezien. Als de zon ondergaat bij een onbewolkte horizon kan het fenomeen green flash zich voordoen. Op het moment dat de zon net weg is licht er een stukje van de horizon fel groen op. Nu hebben we tijdens onze reis heel wat zonsondergangen gezien maar geen green flash. En gisteren werd ons geduld beloond. We mogen ons dan nu ook na het zien van dit fenomeen 'echte zeilers' noemen. Sailmail lijkt de komende tijd wat makkelijker te worden want er is een nieuw zendstation in egypte erbij gekomen. Maakt het mailen voor ons weer een stuk makkelijker. Nu kunnen we alleen maar om 19.00 's avonds verbinding krijgen. Als we trouwens in djibouti zijn is het tijdsverschil met nl maar 2 uur. Dat klinkt alsof we al aardig dichtbij komen en dat is ook zo. In dijbouti zitten we op 80% van onze reis. pos 12gr52.00n en 49gr25.00o liefs wido en marleen

lieve allemaal, vannacht een drukke nacht gehad. We hebben meegedaan aan de cursus, 'tankers ontwijken bij een voor de windse koers'. Geinteresseerden voor deze cursus kunnen zich melden bij, www.ramkoersja/nee?.nl  Tijdens deze trip zien we regelmatig tankers die ons op gepaste afstand passeren. Afgelopen nacht leken alle tankers wel op ons af te komen en we hebben een paar keer moeten uitwijken. Verder geen probleem natuurlijk maar wel de hele nacht bezig geweest met opletten, koers veranderen en de marifoon in de gaten houden. De afgelopen 2 nachten 2 verschillende war ships scheepvaart horen oproepen. ze vragen naar bestemming en de officiële gegevens van de boot. Voor ons is het ook aardig informatief want we weten de pos van de schepen, koers en de snelheid. Vooral de snelheid verbaasd ons soms. De meeste tankers gaan tussen de 20-25kn. Zelf zijn we niet opgeroepen maar blijven uitluisteren. Naast de gebruikelijke scheepvaart meldingen krijgen we ook weer de nodige fluit concerten te horen en dit keer de mooie uitspraak; your mother is a monkey. Die hadden we nog niet eerder gehoord.
De hele bwr is aangekomen in Djibouti. Elise blijft tot de 21ste en de rest van de vloot zal wel eerder vertrekken op weg naar egypte. Zelf weten we nog niet wanneer we aankomen wordt woensdagavond of donderdag morgen. pos 12gr25.72n en 47gr24.74o liefs wido en marleen

lieve allemaal, we zijn er bijna, we zijn er bijna, maar nog niet helemaal. Nog 144 mijl te gaan. Of te wel als alles goed gaat komen we morgenmiddag of tegen de avond aan. Ik weet niet hoe het komt maar het lijkt erop dat ongeacht hoelang de oversteek is we altijd net een paar uur te kort komen om midden op de dag aan te komen. Nu moet in het donker djibouti binnen lopen geen probleem zijn. Het is nu aardig druk op de ankerplaats ivm de bwr. Morgen vertrekken er alweer een paar boten dus ruimte genoeg voor ons. Hier op het water blijft het een beetje hetzelfde. we zien nog steeds veel tankers en de coalition warships roepen allerlei boten op. We zijn nog niet aan de beurt geweest maar 1 van de schepen heeft net een zeilboot opgeroepen die 15 mijl bij ons vandaan moet zitten. Ben benieuwd wie dat is. De marine schepen hebben gisteren een helikopter ingezet om een boot nader te onderzoeken. En in de nacht vloog er een vliegtuigje erg laag over. Of te wel veel marine activiteit en dat geeft toch wel een veiliger gevoel. Vanmiddag kwamen we 3 kleine bootjes tegen. 2 gingen onder zeil richting Yemen en 1 voer op de motor. De boot die op de motor voer had er aardig de snelheid in want ze liepen op ons in terwijl we 6,5kn voeren. nu hadden we niet gelijk het idee dat het piraten zouden zijn en we hebben rustig afgewacht en de boot is met zwaaiende passagiers vlak voor ons langsgegaan. Net zoals in azie zijn vissers erg nieuwsgierig en doen er alles aan om net voor je langs te varen. pos 12gr05.69n en 45gr16.46o liefs wido en marleen

lieve allemaal, de kust in zicht! aan stuurboord zien we de ingang van de rode zee maar daar varen we nu nog aan voorbij. Over een paar uur komen we aan in het laatste nieuwe continent van onze reis. Afrika. we zijn nieuwsgierig hoe het er zal zijn.
We zijn erg blij dat we vandaag aankomen en kijken nu al uit naar een heerlijke nachtrust en een vers stokbroodje. Ons net getrakteerd op een zoetwaterdouche, je moet tenslotte een beetje proper aankomen. liefs wido en marleen

16 02 2005:

lieve allemaal, een paar uur geleden goed en wel aangekomen in Djibouti. liggen aardig wat boten op de ankerplaats en rondom lokale vissersboten. Het was fijn om het anker weer uit te gooien. Gelijk werden we ontvangen door Lies en Guido en heerlijk bij hun aan boord gegeten. Morgenvroeg de boel rondom ons bekijken en inklaren. we houden jullie op de hoogte. liefs wido en marleen pos 11gr36.01n en 43gr08.07o