Reisverslag 16 04 2004
Isabela

Lieve allemaal,

Wido en ik hebben het idee dat we een beetje in het paradijs zijn (als je de vliegen niet meerekent). Op de ankerplaats zijn veel boten en er is weinig ruimte. Maar er heerst hier een heerlijke rust. We liggen helemaal vooraan op de ankerplaats. Dichtbij de pinguins en de blauwe poot boobies. Ze vissen allemaal rond de boot. Gisteren hier een paar prof natuurfilmers/fotograaf  gezien in een bootje.
Tegen de avond kwamen er allemaal kleine roggen rond de boot zwemmen. Of te wel genoeg te zien in en boven het water.
In de nacht opgeschrikt doordat de boot tegen de rotsen aan tikte. Het hekanker uitgebracht en de boot zo wat rechter getrokken. Er is helaas weinig plek om je boot ergens anders neer te leggen. Maar zo liggen we weer goed.
Na het nachtelijke anker uitbrengen merkte ik dat er een stuk uit 1 van mijn kiezen is gekomen. Geen idee waneer dat nu gebeurt is. Na de problemen die wido met zijn kiezen heeft gehad krijg ik het nu en kan de gids 'ervaringen bij tandartsen over de wereld' verder uitgebreid worden.
Morgen gaan we kijken of de tandartsvoorzieningen hier een beetje ok zijn. Zo niet dan kijken we of we naar een ander eiland gaan (sta Cruz) of wachten tot we bij de marquesas zijn. Gelukkig heb ik er geen last van.
Vanmorgen in het bijbootje rond de kleine eilandjes bij de ankerplaats gevaren. Ze bestaan uit vulkanisch gesteente en veel hebben mangrovebosjes. Het water is erg helder zodat je de vissen kan zien en zelfs een schildpad. Op de rotsen zitten de vogels en de leguanen, pinguins. Het is echt een bont gezelschap.
Gisteren proberen langs te gaan bij de port captain maar het hek was gesloten. Als het goed is mogen we hier nog een paar dagen blijven na betaling van 3 dollar en 13 cent. We hoeven namelijk niet meer opnieuw geld te betalen voor licht en boeien, en andere vage kosten posten.

liefs Wido en Marleen

Lieve allemaal,

We zijn hier alweer een paar dagen en we hebben weer leuke dingen gezien en meegemaakt. Het is nu donderdag en de ankerplaats loopt zo langzamerhand leeg. Toen we hier aankwamen lagen er zo'n 30 boten. Vandaag zijn het er 16. Iedereen heeft zijn boot een beetje verlegd om zo wat meer ruimte te hebben.
Het inklaren was hier snel verlopen. Wij blij want ze kunnen af en toe ontzettend lastig doen. Internetten zit er nu even niet in. De telefoon werkt al een week niet meer op het eiland en dus ook geen internet. We hebben gehoord dat de oorzaak blikseminslag was. Het kan nog twee weken duren voordat de telefoon weer werkt. Maar gelukkig hebben wij sailmail.
Dinsdag zijn wido en ik naar het ziekenhuisje gegaan om naar de tandarts te gaan. Na betaling van 2 dollar voor de administratie mochten we wachten. Er stonden 4 banken en de tv stond aan. We werden getrakteerd om maar liefst 3 soapseries in 45 min wachten. Nu hoorden we van een andere zeilster dat veel dezelfde acteurs in de verschillende series spelen. Beetje lastig als je het niet weet. Want de ene dag zie je de man nog trouwen en de volgende dag gaat hij alweer met een andere vrouw op stap, maar dan in een andere serie.
De tandarts heeft de vulling vervangen. We hadden geen idee hoe duur dit grapje nu weer zou zijn. Maar het blijkt dat ik goedkoop in onderhoud ben, we moesten namelijk 5 dollar afrekenen. We besloten nog wat in het dorpje te lopen en gaan langs een paar kleine meertjes waar flamingo's zitten. We drinken wat met andere zeilers in het dorpje. 's avonds hebben we gegeten met amerikanen en fransen bij de strandtent. Helaas breekt alweer een stuk van mijn nieuwe vulling en zal ik de tandarts weer een bezoekje moeten brengen.
Woensdag zijn we 's ochtends vroeg naar het strand gegaan om naar de vulkanen te gaan. We zijn met 4 stellen en onze gids Joseph. Een leuke jonge knul die weer van alles voor je kan regelen. we gaan richting de vulkaan waar we te paard verder gaan. Onderweg krijgen we een lekke band en moet er een andere pickup geregeld worden. Voor ons geen probleem we proeven van de wilde pruimen. De paarden staan al klaar en Wido en en ik krijgen als 1 vd eerste ons nieuwe vervoersmiddel. Er is een nederlands stel mee Jacqueline en Rob. Rob, Wido en ik zijn de enige die kunnen paardrijden. De paarden zijn erg gemakkelijk en we gaan in 1 uur de vulkaan op. De begroeiing is erg groen en we zien koeien wilde paarden en veel vinken onderweg. Als we aan de rand komen van de vulkaan sierra negro kijken we in een krater van 9 bij 10 km of te wel de een na grootste krater ter wereld. Het uitzicht is schitterend. Helaas komt dan al de eerste regen naar beneden en wordt het tijd om de poncho's aan te trekken. Dan dalen we af om naar de volgende vulkaan te gaan om daar in de krater te lopen. De paarden laten we achter en te voet gaan we verder. We zien onderweg de lavakanalen, gaten in de grond waar warme lucht uitkomt (de vulkaan is nog steeds licht actief) Deze vulkaan heeft in 1979 zijn laatste uitbarsting gehad. We zien lavabommen. Dat zijn stenen die door de vulkaan uitgespuugd zijn in bij het neer komen as en ander afval in de steen opsluit. In de krater zien we weinig leven, een klein slangetje is het enige wat we zien. Op weg naar de paarden gaat het weer ontzettend regenen we moeten opschieten want we zijn aardig laat voor het eten en de afdaling zal door de regen alleen maar moeilijker worden. Wido gaat al met Jacqueline en Rob terug en ik help Joseph om de andere paarden in een hoger tempo te laten lopen.
De afdaling doen we erg rustig.Het paard van Wido heeft het af en toe erg moeilijk en op een bepaald moment glijdt hij zo erg uit dat hij helemaal op zijn buik ligt. Wido en paard mankeerden gelukkig niets en we hervatten rustig onze tocht. Na een lunch gaan we drijfnat terug naar de boot.In de baai is geen druppel regen gevallen en wij trakteren ons op een lekker douche en warme chocolade melk.
Vandaag zijn wido en ik moe en verkouden en hebben weinig puf om wat te doen. Morgen maar naar de tandarts en daarna fruit bestellen bij de boeren om mee te nemen op de overtocht.Hier kan je ananas, sinaasappelen, uien, eieren, pepers en groene tomaten en kip vers krijgen. Klinkt niet verkeerd. Er zijn 2 kleine winkeltjes in het dorp en daar is naar nederlandse begrippen erg weinig te krijgen. We denken er aan om volgende week weer verder te gaan. Eerst nog een paar wandelingen in de buurt maken. De haaien om het eilandje direct naast de boot bekijken. De haaien gaan met hoogwater door een klein kanaaltje om vis te vangen. Met laag water kunnen ze er niet uit en dan kan je ze goed zien. We zijn al een keer wezen kijken zonder resultaat. Op het eiland is ook nog een schildpad centrum dichtbij de flamingo's. Of te wel nog genoeg leuke uitstapjes te doen.