Reisverslag 18 11 2004
Onweer en IJsbergen

Lieve allemaal,

Vanacht een beste onweersbui voor de boot gehad. Wel 3 uur lang de lichtflitsen naar beneden en opzij zien komen. Is natuurlijk schitterend om te zien als je het op de tv ziet maar in het echie op het water een stuk minder geslaagd. voor deze onweersbui ging zelfs de beroepsvaart een ommetje maken. Wij hadden ook onze koers verlegd om er niet middenin te komen. Dit alles zorgt voor een slechte nachtrust en we hopen dat we het een beetje kunnen bijslapen vandaag.
Op dit moment dobberen we even om de motor af te laten koelen en dan gaan we straks weer verder. We denken vrijdag of zaterdag aan te komen als alles goed gaat. Wind hoeven we eigenlijk niet meer te verwachten maar je weet het niet.
pos 15nov
2gr42.15z en 108gr 56.99o

Lieve allemaal,

Hier dicht bij de evenaar gaat alles goed. mathilde doet het werk want wind is er niet en als er al wat wind is komt hij recht van voren. Het heeft geen zin om te kruisen want door de stroom tegen worden we te veel weggezet.
Vanmorgen een interessant gesprek gehoord op de marifoon tussen 2 schepen. Wij hebben normaal gesproken de marifoon uit staan en alleen als er veel scheepvaart of dicht bij ons in de buurt is zetten we hem aan. Nu hadden we net de marifoon aangezet om met een groot schip te praten. Na ons gesprek wilden we de marifoon uitzetten tot we tot onze verbazing; 'fuck you' hoorden. Dat was gelukkig niet voor ons bedoeld maar we waren hierna getuige van een boeiende woordenwisseling tussen 2 volwassen mannen die op grote tankers varen. Er werd gezongen, er wordt nog vaker fuck you gezegd. dan kwam er als antwoord; your mother? Dit viel dan ook weer niet in de goede aarde. Of te wel een soap op het water.
2 nachten eerder hadden we de marifoon ook aan staan vanwege de vele vissers boten waar we langs kwamen. De vissersboten hier drijven 's nachts in groepen van wel 20 boten bijelkaar. Ze zetten grote lampen aan om de vissen aan te trekken. De arena verlichting is hier niets bij. Toen we door de vloot gingen werden we om 3.00 getrakteerd op een gebedsdienst. Geen moskee in de buurt maar wel het 'gejammer' op de marifoon kanaal 16. die maar weer uitgezet want na 5 min heb je het echt wel gehad.

Zelf kijken we nu als het rustig is met de scheepvaart 's avonds een filmpje. gewoon de pc buiten en dan lekker kijken. We hebben inmiddels de laatste serie van Friends gezien. weet niet of hij al in nl op de buis is. Als er mensen behoefte hebben om te weten wat er allemaal in het laatste seizoen gebeurt mail ons gerust.

pos 16/11
1gr 23.84z en 107gr40.26o

Lieve allemaal,

Om ons heen drijven de ijsbergen. Ja ja dicht bij de evenaar en ijsbergen. Ja het kan tenminste als je grote blokken met piepschuim tot ijsbergen rekent. De afgelopen dagen is heel wat rotzooi aan ons voorbij getrokken. Wido kijkt steeds in het rond of er nog iets van zijn gading bij zit. het liefste een verdwaalde dinghy maar tot nu toe alleen maar plastic en piepschuim. de kleine blokjes piepschuim worden door de vogels gebruikt als rustpunt. het is een koddig gezicht om een meeuw op een stukje van 20x20 cm te zien zitten. En maar proberen in balans te blijven.
Doordat het water zo rustig is zien we nu van alles. Weer een paar zeeslangen gezien en we zien grote kwallen. Als we ooit een handeltje willen beginnen in lege waterflessen kunnen we hier makkelijk ons bedrijf opzetten. per uur komen wel 5 flessen voorbij zetten. Het is niet te geloven wat voor vuilnisbelt dit water is.
De hele nacht hebben we wat wind gehad. helaas net niet te bezeilen dus de motor er bij aan. We hebben nog 185 mijl te gaan en dan zijn we er.

Lieve allemaal,

Gistermiddag na 17.30 zijn we de evenaar gepasseerd. een uur van te voren kwam de wind uit een gunstigere hoek en hij nam wat toe. Dat betekende zeilen! We zijn met een snelheid van 4,5kn onder zeil de evenaar gepasseerd. Dit hadden we helemaal niet meer verwacht. We offeren cola en chocola aan meneer neptunes en eten een stuk cake om het te vieren.
We zeilen de hele avond en nacht door. Heerlijk even de motor niet aan. De golven bouwen zich wel gelijk op en we moeten de ramen snel sluiten voor het overkomende water. Maar dat mag de pret niet drukken.
Om 1.00 vannacht hoorden we over de radio dat alle schepen werden gewaarschuwd omdat er net een boot was overvallen. het was op een groot vrachtschip nemen wij aan. de schrik zit er bij ons even in. Want het is nog geen 100 mijl bij ons vandaan en die kant moeten we nog op. Gelukkig de hele nacht verder niets gebeurd.
de grote scheepvaart heeft verschillende methoden om piraten te weren. oa, waterkanonnen, grote schijnwerpers, vast wapens en er varen zelfs boten met een elektrisch hekwerk rondom. We gaan er maar vanuit dat de piraten weg zijn en ons toch niet willen hebben.
We krijgen berichtjes binnen van andere boten. St Raphael (waar we vorig jaar de Atlantic mee zijn over gestoken) zitten in Venezuela en genieten daar volop. Simon de Danser zat in brazilie. Mary Eliza is al een beroemde boot in new zeeland. Wat blijkt; ze hebben een bevriende boot Circe vanaf Tonga naar New Zeeland gesleept. 1100 mijl door vaak woelig water. Circe had zijn mast verloren. Ze hebben 8 dagen over de tocht gedaan. bij aankomst zijn ze geinterviewd door de nationale tv. Klinkt goed niet, misschien staat het verhaal al op hun site;www.Mary-Eliza-zeilt.nl
Gerd en Melissa proberen we vandaag op de ssb radio te pakken te krijgen. Ze moeten erg wennen in Tasmanie met hun marina en missen amerika en het zeilers leven wel. De rest van de vloot komt zo langzamerhand in new zeeland aan om daar een half jaar te blijven.
Wij varen nog even rustig verder en komen hopelijk morgen aan in Nongsa point marina.
pos 18/11
0gr 39.01N en 105gr 20.87o

Lieve allemaal,

Het is nu 2.30 in de morgen en we liggen vast aan de steiger. De hele avond en nacht een mooie wind gehad en al motorzeilend 6-7,5kn gelopen. We waren wat zenuwachtig omdat we de nacht ervoor gehoord hadden dat een groot schip bezoek heeft gehad van piraten. Nongsa point ligt tegenover de aanvaarroute naar singapore. Er liggen hier meer dan 100 schepen voor anker naast de schippinglane. Met scheepvaart ondanks de drukte geen problemen gehad.
de marina is aardig nieuw. heeft plek voor 170 boten alleen liggen er maar 15 zeilboten. 1 bekende boot Snoopy hebben we al gespot. Morgen maar de boel verder verkennen. eerst lekker slapen en een beetje bijkomen.