Reisverslag 19 03 2004

Lieve allemaal,

Hier gebeurt niet zoveel. Wido is nog steeds in Colon. Hij zou vandaag meegaan met Collin door het kanaal maar helaas hebben ze vanmorgen te horen gekregen dat ze morgen gaan. Hopelijk is wido morgenavond of vrijdag er weer. Als het goed is komt de boot Julia wel vandaag aan.
Tot nu toe hebben we nog niet het juiste antwoord gekregen op onze vraag. Al hoewel ik nog niet op onze internetadressen heb gekeken want ik kan hier niet naar de kant toe.
De dinghy moet hier een eind getilt worden en dat red ik niet alleen. Er zijn hier niet veel mensen die even kunnen helpen. De meesten hebben trouwens wielen onder hun bijbootje zitten. gaat een stuk makkelijker.

Ondertussen kan ik rustig de boot opruimen en vanavond kijken naar de pelikanen. Ze zitten hier met tientallen. Ik vind ze zo grappig, het zijn mijn lievelingsvogels. Als ze duiken voor vis houden ze hun kop onder water terwijl ze de vis doorslikken. Er zit namelijk vaak een meeuw op hun kop te tikken om de vis afhandig te maken. Panama betekent ook zee vol vis en dat kan je vooral aan deze kant van panama merken.

Vanuit de baai kan ik de skyline zien van panamacity. Wido is er gisteren heen gegaan om van daaruit met de bus in 1,5 uur te rijden naar Colon. De kosten van de busrit 2 us dollar en niet te vergeten 5 cent om door een poortje heen te mogen.
Straks heb ik voor de eerste radiocontact met wido en hoor ik hopelijk meer over hoe het geweest is.
liefs marleen

Lieve allemaal,

Sinds gistermiddag is Wido weer aan de pacific kant. Hij was met Collin door het kanaal geweest en de doortocht is goed verlopen. Gistermorgen is de boot Julia ook goed aangekomen.
We wachten nu nog op de laatste boot van het hele clubje, Globitou die vandaag moet komen. Hierna is het bier met sigaren om het te vieren.

Wido heeft met de advisor van Collin gesproken en Erich met zijn advisor over onze doortocht. Nu blijkt dat we echt pech hebben gehad met onze advisor en helaas heeft 'onze' advisor onder zijn collega's ook niet zo'n beste naam. Zoals gezegd werd van de 20 collega's zijn er 3 bij die... Bijna hadden we de advisor gehad van Erich. Op de ochtend van vertrek stonden ze beiden bij de Max ingedeeld. Maar Victor wilde naar de Max, pech voor ons.
De advisors die Colin en Erich hebben gehad waren stuk voor stuk aardige mannen die vrolijk mee hielpen en de juiste adviezen gaven. Terwijl wij erg twijfelde over de kennis van onze man.
Maar daar is inmiddels niets meer aan te doen. We zullen een brief schrijven en kijken of we wat van ons geld terug kunnen krijgen.

De boten die hier in de baai liggen gaan allemaal richting new zeeland. We zullen dus nog enkele van hen treffen.
Collin, Ruedi& Jocelyne gaan straks ook naar de Galapagos eilanden, Erich & Ute gaan nog een tussenstop maken.
Wido heeft in Colon woensdag nog Heike en Sebastiaan gesproken. Het jonge duitse stel dat we nog kennen uit Curacoa. Zij zullen ook binnenkort het kanaal door gaan.
Zo merk je dat je veel mensen weer ziet doordat iedereen gebonden is aan verschillende seizoenen. de zogenaamde weather windows. Dat maakt het er een stuk gezelliger op.
Nu we aan deze kant van panama liggen zijn de nachten ook een stuk aangenamer. het water is hier stukken kouder en in de nacht waait er een frisse wind zodat je zelfs onder je laken moet gaan liggen. Dat is in maanden al niet voorgekomen en het is een welkome verandering.

We krijgen nog steeds inzendingen van onze vraag over de pakking van de waterpomp. helaas zit daar nog niet het juiste antwoord bij dus we zeggen nog even niets. Over een eventuele prijs valt altijd te onderhandelen. Maar ik ben bang dat het de eeuwige roem zal worden, door je naam vermeld op de internetpagina te zien.