Reisverslag 19 09 2004
Haaaaii
Lieve allemaal,

Vorige week vrijdag lagen we nog in de marina, vanwege plaats gebrek moesten we echter verhuizen. Verderop in de rivier zijn palen geslagen langs de oever waar boten tussen liggen. Je maakt je boot vast aan een paal voor en achter. Nu was het een heel mooi plekje naast de mangrovebomen. Allerlei vogels zag je met name reigers in alle soorten en maten. Maar jullie raden het vast wel. het was ook musquitto heaven. De musquittos zijn erg maar de kleine zwarte zandmuggen zijn nog veel erger. We konden buiten niet werken ondanks allerlei giftige maatregelen. we hebben driftig uitgekeken naar de krokodillen die hier moeten zitten. zelfs 's avonds met onze nieuwe 12 volt schijnwerper gekeken. Maar geen gevaarlijke roofdieren te spotten, alleen de killer muggen.

Het weekend gebruikt om verf te regelen voor de onderkant van de boot en de watertanks behandeld. We zijn geslaagd voor een leuke bushhat. Wido heeft skippy the bush kangaroo op zijn hoofd. Eruuug zielig voor skippy die volgens wido anders toch wel onder de bus was gekomen. Nee alle gekheid wido heeft nu een echte bushhat van kangarooleer. Hij is er erg blij mee en het staat ook aardig goed. vooral als hij op de vouwfiets (de veredelde kinderfiets) voorbij komt rijden. Daar gaat skippy.....

Dinsdagmorgen om 7.00 lagen we klaar voor de travellift. De jongens van de marina beginnen vroeg met werken. Maar vandaag was het wel heel erg vroeg. De tijd hier was aangepast aan het tij op de rivier. De diepte is geen probleem maar de lift kan alleen bij weinig getij werken anders worden de armen van de lift opzij geduwd.
Aan het einde van de ochtend waren we al lekker bezig om klusjes te doen die bij het onderhoud van een boot hoort.
In de paar dagen dat de boot op de kant stond hebben we aardig wat klussen van ons 'to do list' afgewerkt. De gps doet het weer, onze halfwinder is weer gemaakt en de lasser is geweest voor klein laswerk aan het roer.
Als we wat nodig hebben kunnen we naar Alan of Daniel gaan en zij regelen verder alles. Het is hier echt Service met een grote S.
Kunnen we in Nederland nog wat van leren zullen we maar zeggen.
Elke dag krijgen we gezellig bezoek van Rien, de penningmeester van de club. Zoals jullie wel aan de naam kunnen lezen komt Rien uit Nederland. Voor ons is het erg gezellig weer even nederlands te babbelen en hij helpt bij alle vragen die we hebben.

Woensdagmiddag heb ik mijn moeder van het vliegveld gehaald. Het was een lange reis maar volgens mijn moeder zeker de moeite waard. Ze heeft een dag doorgebracht in Hong Kong. Samen met een nederlandse jongen heeft ze een paar tourtjes geboekt en zo een dag in de stad geweest. Was erg indrukwekkend maar zeker een zeer drukke stad.
Er kwam een hele tas speciaal voor ons mee. We waren erg nieuwsgierig wat er allemaal mee gekomen was. We hebben nu weer een digicam zodat we jullie weer kunnen verblijden met foto's van ons. Hiernaast hebben we weer lekkere drop die we kunnen eten bij een grote voorraad nieuwe boeken en cd's voor de achtergrond muziek. Dat klinkt goed, niet.
Het is best gek om ineens weer je moeder hier in australie te zien. Het is zeker gezellig en de boot is weer helemaal schoon aan de binnenkant. Effe naar m'n hand zetten.....

Voor diegene die het willen weten. Max heeft nu een rode onderkant ipv blauw. Ja niet dat we er veel van kunnen zien maar toch. Want vrijdag is de boot weer het water ingegaan. alles ging goed en we liggen weer aan de steiger. tussen de palen willen we ons niet meer aan wagen. Wido en ik zitten onder de beten die soms ook kleine blaasjes worden. En een jeuk!!
Voor echte bikkels is jeuk leuk en pijn fijn. voor ons dus even niet.
Vrijdag ook een auto gehuurd. Nu is er in Cairns een zeer grote toeristen industrie en van alles te huren en te doen. Ongeveer 50% van de mensen die naar het great barrier reef gaan om te snorkelen of duiken gaat via Cairns.
Nu zijn we echte hollanders en wilden we niet te veel geld uitgeven. Je kan hier vanwege die vele toeristen dus veel bedrijven bellen. Wij kwamen uiteindelijk uit bij ' Rent a Bomb'. Dat is de concurrent van huur een wrak. Wido kwam terug met een toyota corrola uit '85 met 260.000km op de teller. Het was een prima auto voor ons. foto's van deze antiek wagen zijn op aanvraag verkrijgbaar.
Zaterdag naar Port Douglas gereden. daar wat gedaan aan de reef outfit van mijn moeder. Of te wel er moest een nieuw badbak gekocht worden. Het is een leuk setje geworden maar we houden het nog even spannend. Hierna door de bergen naar de outback gereden. De bergen zijn welederig begroeid en bijna helemaal als world herritage beschermd. Na de bergen kom je ineens in een landbouw gebied. helaas skippy's neefjes alleen van ver gezien en zo geen foto's van ze kunnen maken. Die zagen vast wido's hoed van ver.
Via de bergen weer terug naar cairns. Al met al een mooie rit met veel verschillende landschappen.

Vanmorgen met 'the bomb' naar de supermarkt gereden en daar groot inkopen gedaan. De auto hing licht achterover nadat er boodschappen van  3 winkelwagentjes in waren gestopt. Tijd voor een verfrissende zwempartij in een zoetwater riviertje. Was erg lekker maar ijskoud.
Nu hebben we onze bomb weer ingeruild voor onze vouwfietsjes. Het plan is om morgen (maandag) naar het rif te gaan en langzaam naar het noorden te varen.

Het is weer een heel verhaal geworden. Veel plezier ermee en tot de volgende keer
liefs
Bep, Wido en Marleen

Skippy & Skippy

Lieve allemaal,

Gisteren werd Max wakker geschud door gezang. Het klonk niet helemaal zuiver maar dat mag de pret niet drukken want ik was jarig! De boot was versierd met onze afscheid vlaggetjes en post uit nl. Erg leuk om zo je verjaardag te vieren.
Dinsdagmorgen vroeg vertrokken richting het rif. De komende dagen werd veel wind voorspeld. Dit gaf/geeft beperkingen voor onze bestemming. We wilden graag snel naar het buiten rif toe. Helaas heb je daar weinig bescherming tegen de wind. De eerste nacht overnacht bij de low islands. Een mooie baai waar veel schildpadden zitten die van het zeegras eten. Een grote toeristen boot leverde toeristen af op het eilandje maar nam ze gelukkig om 16.00 allemaal weer mee. We hebben de kou getrotseerd en onze snorkel spullen aangedaan. Snorkelen was niet erg spectaculair weinig vis en slecht zicht. Wat we wel hebben is een grote schildpad van dichtbij. hij zwom op 1 meter afstand bij ons.
De dag erop op tijd op om naar Hope island te gaan. Het eilandje wordt bewoond door allerlei verschillende vogels. Waaronder witte/zwarte duiven. Dit is 1 vd eilanden waar je naar schelpen mag zoeken. Dit lieten we ons geen 2 keer zeggen. Met een emmertje het strand op. Zo je verjaardag vieren op een onbewoond eilandje is niet verkeerd.
Het plan was vanmorgen om 4.00 te vertrekken naar het buitenrif. helaas nog steeds veel wind. Nu gaan we eerst nog even snorkelen en dan op weg naar het buiten rif.
De wind stuurt onze duik/snorkelplannen wel een beetje in de war. We hebben niet veel tijd en vinden het jammer. alleen kan je er weinig aan doen.

liefs bep, wido en marleen

Lieve allemaal,

Hier een berichtje vanaf het Great Barrier Reef(gbr). We hebben de laatste paar dagen ons vermaakt in en op het water. Vanwege de wind (iets te veel) zijn we niet gelijk naar het buitenrif gevaren maar dichterbij de kust gebleven en 's nachts achter kleine eilandjes gelegen.
Sinds jun 04 zijn er in het gbr verschillende gebieden aangewezen waar verschillende vormen van bescherming gelden. Dit houdt in dat je bij sommige riffen wel mag vissen/schelpen zoeken en andere alleen maar mag snorkelen en duiken. Voor ons genoeg mogelijkheden hier.
Bij de eilandjes viel het snorkelen erg tegen. Wel een grote schildpad van erg dichtbij gezien maar verder niet veel te beleven. Voor ons tijd om naar Ribbon no 9 te gaan. Dit is 1 van de vele riffen hier. Helaas voor ons geen mooring te zien en het anker uitgegooid. Vanwege de slechte ankergrond besloten om hier maar een uurtje te blijven en dan naar een rif verder te gaan. Jullie raden het vast Ribbon no 10. Het uitzicht was werkelijk schitterend. Het water heel mooi blauw met de lichte vlekken van het rif.
Voor het snorkelen vroeg mijn moeder nog;'zitten hier ook haaien?' Mijn antwoord was dat er natuurlijk haaien zitten. Bij Bep zit de schrik voor haaien er wel een beetje in nadat ze de foto's van ons heeft gezien uit Rangiroa. daar hadden we gedoken met zo'n 60 haaien om ons heen. Aan het einde van de snorkelpartij werd ik aan mijn flipper getrokken en ja hoor daar zwom Jaws. Gelukkig geen paniek in de flippers naast me. De reactie; het was maar een kleintje....
Na het anker ophalen verder naar no 10. Ook dit weer een schitterende tocht met een prachtig uitzicht, lekker windje. De nacht aan een mooring gelegen en lekker gesnorkeld.
De bestemming voor de volgende dag was 'the Cod hole'. dat is de naam van een duikplek waar grote groupers zitten. We wisten niet precies waar we moesten zijn maar op goed geluk een mooring opgepakt. Wido is met de snorkel overboord gegaan en binnen een paar seconden wist hij dat we goed lagen. Een grote grouper lag al op ons te wachten. Bep is lekker gaan snorkelen en wij onze duikspullen aan. Bij het naar beneden gaan kwamen de groupers al op ons af. Dat was toch wel even wennen. Ze zijn namelijk 1-1,5m groot en erg nieuwsgierig. Volgens ons worden ze hier ook gevoerd. Heel voorzichtig er eentje geaaid die maar steeds in de buurt kwam. Naast de grote groupers veel andere vissen te zien en hele mooie koraalformaties. Werkelijk schitterend. bij het boven komen bleken we aan de mooring te liggen van een duikboot. de heren hadden mijn moeder al lastig gevallen dat we weg moesten. Maar ja wij waren nog beneden. Snel een mooring opzij gegaan en geen problemen verder gehad. 's avonds in ons vissenboekje eens opgezocht wat voor groupers (cods) dit nu waren. Het blijken aardappel groupers te zijn. Ze kunnen 2m lang worden en een paar honderd kilo wegen.
Vanmorgen (zon) nog even een bezoekje gebracht aan onze benedenburen. Op 1 moment zwommen er 5 grote groupers om ons heen. Dat maakt wel indruk moet ik zeggen. We hebben weer een paar mooie foto's kunnen nemen.
Aan het einde van de ochtend naar Lizard island gegaan. Daar wilden we genieten van een drankje aan de bar van het luxe resort. Vol goede moed naar het resort alleen we mochten niets drinken want we waren geen gasten. Wij niet getreurd want 'happy hour' kan ook op de boot. Onder het genot van een lekker drankje en een hapje de zon zien zakken in de zee. Tja we hebben het weer erg zwaar aan boord. Er is wel 1 minpuntje, Bep is door haar witte wijn heen.