Reisverslag 19 10 2004
Bali, deel 1 en 2

Lieve allemaal,

Vanmorgen om 7.30 lagen wij goed en wel in de marina. De hele nacht rustig getuft om maar niet te vroeg in bali te zijn. Tijdens de morgenstond gingen we het rif door en op weg naar de marina. Op de drooggevallen stukken land waren al mensen met emmertjes aan het zoeken naar.... Overal zijn kleine en grote vissersboten te zien van kano's met zeil in pasteltinten tot de piraatachtige motorschepen. In de marina liggen 3 andere nl boten. de bewoners ervan nog niet gezien. verder liggen er niet veel cruisers. We zitten al een beetje in het naseizoen denk ik. Wel zien we de franse boot Snoopy weer. we hadden ze gesproken in komodo. ze waren een dag voor ons aan vertrokken en hebben net zoals wij 4 dagen over de tocht gedaan.
Ondanks dat we niet veel geslapen hebben vandaag zijn we druk bezig geweest. De was moest gedaan worden en de boot moet nog steeds in de was gezet worden. Hiernaast zijn er nog 101 dingetjes. Nu kunnen we voor 10 euro per dag mannen inhuren die de boot komen poetsen. Misschien maken we gebruik van deze luxe en gaan dan zelf verder met de andere klusjes.
Het voorzeil heeft tijdens deze tocht weer 2 mooie scheuren erbij gekregen. tja, daar zullen we deze week ook wat aan moeten doen.
Het inklaren ging vandaag trouwens erg makkelijk voor indonesische begrippen. We hadden vanuit Tonga geregeld dat de bali marina onze cruising permit en sponsor brief verzorgde. Nu bij aankomst in Bali melden zij ons ook aan bij de havenauthoriteiten, customs en bij nog iets. Vanmorgen ben ik maar begonnen met formulieren invullen en paspoorten ingeleverd. De handtekening voor wido gezet onder zijn inreisformulier. De customs man zou nog langs komen. Een paar uur later kwam de jongen van de haven langs met onze paspoorten incl stempels. De man had volgens mij niet veel zin om langs te komen en heeft zo onze paspoorten gestempeld. We gaan er nu vanuit dat we legaal in het land verblijven en geen kantoortjes meer af hoeven te lopen.
Het is niet echt rustig in de marina. We liggen namelijk onder de aanvliegroute van het vliegveld. Afgelopen nacht aardig wat vliegtuigen gezien die naar bali gingen. daar zullen we vannacht nog wel een paar keer wakker van schrikken. Dan hebben we nog de moskee die op gepaste afstand iedereen oproept voor het gebed. Maar als klapper op de vuurpijl zijn er de ferry's die met toeristen naar lombok varen. Er staat een bandje vrolijk te spelen en de danseressen staan al klaar. Of te wel voor ons buiten genoeg te zien en te beleven.
Nu gaan we een hapje eten in de yacht club en dan lekker slapen. Morgen misshien een beetje de boel verkennen buiten de marina.

liefs wido en marleen

Cruising Permit en Sponsor brief

Lieve allemaal,

Vandaag de 2e dag in bali en het begint al een beetje te wennen. Dat de boot aan de steiger ligt is echt gemakkelijk. niet meer in de dinghy om naar de kant te gaan. De was is bijna klaar nog het laatste beddengoed en dan kunnen we verder met de volgende klusjes.
vanmorgen in de yacht club ontbeten aan de bar. Daar hebben we gehoord van 'onze' barjongen Putu dat hij 40 euro per maand verdiend en zijn huisvesting (kamer, toilet, keuken) 20 euro per maand kost. Hij werkt 6 dagen in de week en 8 uur per dag.
Na het ontbijt werd de taxi besteld. alles gaat op naam van je boot. nu zijn we blij met een gemakkelijke bootnaam, maar we heten nu in het indonesisch Mac. Wido wordt mister Mac genoemd. Ja ja het is even wennen maar mister Mac maakt het niet veel uit.
Met de taxi naar de Makro gereden. Voor 50 eurocent wordt je daglid en mag je volop boodschappen doen. Bijna alles wat we nodig hebben kunnen we krijgen. Natuurlijk weer aardig wat nederlandse producten zoals kaas uit drachten.
Vanmiddag komt er iemand langs om te kijken of hij een nieuwe buiskap kan maken voor ons. Onze 'oude' buiskap valt van ellende al bijna uitelkaar. De naden die loslaten durven we niet meer te maken want we maken meer stuk dan dat er gemaakt wordt. Ben benieuwd of het hier lukt of dat we moeten wachten tot thailand.

Gisteren nog vergeten te schrijven over de vragen op het formulier van de customs. Vanaf de Carieb wordt er bij het incecken gevraagd of je katten/honden aan boord hebt. In frans polonesie kwam bij de kat en hond de papegaai in het rijtje erbij. Nu wordt er gevraagd of je een kat, hond, papegaai of aap aan boord hebt. Deze vraag komt na de 5 vragen over enge ziektes die je misschien aan boord hebt gehad en hoeveel mensen daar aan dood zijn gegaan tijdens de tocht en wat je met het lichaam hebt gedaan. Naast dit formulier kwam er nog een formulier over cargo. Wat voor lading je aan boord had en of het overeenkomt met de vracht papieren. ondanks dat we geen vracht aan boord hebben moet alles toch ingevuld worden. Ja zo blijf je bezig met de formulieren.

We hebben weinig last gehad van de vliegtuigen vannacht. Waar we trouwens ook weinig last van hebben is vliegen en muggen. Ze zijn er wel maar geen hordes die de boot aanvallen. We hebben voor de zekerheid wel de klamboe over de luiken.
Binnenkort meer nieuws van ons.