Reisverslag 25 01 2005
Uligamu

lieve allemaal,
nog een dag of 3 varen en dan zijn we in de maledieven. wind nog steeds te veel naar nw om de koers direct te kunnen varen. volgens de weervoorspellingen moet de wind draaien naar het noorden en over een paar dagen no zijn. we zullen het wel zien. verder weinig te melden.
pos 5gr 54.30n en 78gr00.61o

lieve allemaal,
een berichtje van een windstil indische oceaan. we dobberen nu een paar uur vanwege windgebrek. hopelijk komt de wind straks weer uit de juiste hoek zodat we de laatste mijlen kunnen afleggen. we hadden eerst gedacht vrijdag aan te komen. nu is het nog even afwachten
pos 6gr 02.35n en 77gr 06.43

lieve allemaal,
de laatste paar mijlen naar de maledieven gaan een paar lange mijlen worden. nog 170 mijl te gaan en we kruipen af en toe vooruit vanwege windgebrek. we willen de motor niet aanzetten omdat we zeilbootje zijn en omdat we niet weten of we diesel kunnen krijgen op Uligamu. gelukkig hebben we de tijd om het rustig aan te doen en hebben we gisteren genoten van onze dobber partij. rustig boekje lezen onder de zonnetent.

nog maar een paar mijl te gaan en dan zijn we er. weten nog niet of we voor het donker aan kunnen komen.
als we in de maledieven zijn dan verzetten we de klok en is het tijdsverschil met nl 4 uur. we hebben het idee dat we steeds dichterbij huis komen, terwijl het nog een aardig eindje varen is.
pos 7gr 04.10n en 73gr 15.30o
liefs wido en marleen

bericht gehad van 1 vd boten die in galle (sri lanka) is ivm reparatie aan zijn boot. de toestand in sri lanka is nog steeds erg triest te noemen. begrepen dat je als je over de kustweg rijdt van galle naar colombo je van het ene rampgebied naar het andere rijdt. het zal een lange tijd duren voordat sri lanka er bovenop komt na de ramp.
pos 6gr 27.05n en 75gr 43.14o

lieve allemaal,

gisteravond veilig aangekomen in de maledieven. het laatste stukje veel buien over ons heen gehad. we liggen bij het eiland Uligamu. we hebben vanmorgen bezoek gehad van customs, health, immigration, national security service en nog iemand. de hele boot vol mensen en aardig wat formuliertjes ingevuld. maar alles erg gemoedelijk en volgens mij hoeven we straks maar 5 dollar te betalen voor dit alles. er zijn regels voordat we het dorp inmogen. vrouwen proper gekleed en na 22.00 mag je niet meer op het eiland zijn. lokale boten mogen niet in de buurt komen en je mag geen lokale mensen aan boord uitnodigen. verstrekken van alcohol is helemaal uit den boze. van 1 van de officials gehoord dat dit eiland niet getroffen is door de tsunami.
morgen gaan we een kijkje nemen in het dorpje, zal vast niet groot zijn als je op het plattegrondje kijkt en het eiland ziet. al wel van 1 vd boten die hier liggen gehoord dat we wat diesel kunnen krijgen en zelfs wat groenten. verder moeten we niet veel verwachten. gelukkig hebben we ook niets nodig. nog genoeg diesel aan boord en zelfs nog lekkere fiji appels.
naast ons liggen nog 3 zeilboten en we zullen vandaag even een babbeltje gaan maken.
als het weer wat beter is en de klussen klaar dan gaan we lekker snorkelen. moet hier prima lukken zo te zien.
zelf zijn we de komende dagen druk bezig met het repareren van het voorzeil (oude zeil) en we moeten uitzoeken waarom we wat meer water in de bilge hebben dan anders. wido is het water al in geweest en kan aan de buitenkant geen noemenswaardige schade vinden van onze ontmoeting met de boomstam en andere rotzooi.
pos 7gr 04.715n en 72gr55.233o
lieve allemaal,

gisteren hard aan het werk geweest om de eerste klussen klaar te krijgen. het lek is inmiddels gevonden en verholpen. gelukkig iets simpels. de afsluiter van het log (snelheidsmeter) sloot niet helemaal goed af. vandaag klussen we verder en gaan dan het eiland verkennen. misschien even lekker snorkelen als het kan.
nog even een bijzonder gegeven. in de maledieven kan je op 3 plaatsen inklaren. male (hoofdeiland) en Uligamu (zijn wij) en een eilandje helemaal in het zuiden.
Tot een paar jaar terug kon je alleen maar in male inklaren. in male adviseren ze je om een agent te nemen om alle formaliteiten te doen en het kost je tussen de 90 en 150 us dollar. En dan is er nog 5 dollar per dag voor ankeren. Hier in Uligamu hebben we in het weekend (meestal moet je dan overtijd betalen)ingeklaard hebben 5 man aan boord gehad en onze rekening aan het einde van de week gaat uitkomen op het astronomische bedrag van 5 us dollar. niet te geloven wat een verschil in prijs. Male is helemaal geen grote plaats je loopt in 20 min dwars door de stad heen waarom het nu daar zo duur moet zijn?
inmiddels zijn we het eiland al opgeweest morgen vertellen we er meer over. dinsdag hebben we in ieder geval een traditionele maledivische maaltijd samen met de andere zeilers.
zo meteen gaan we op bezoek bij tracy en richard. morgen meer

Lieve allemaal,
we zijn nu een paar dagen op Uligamu en we vermaken ons prima. de ankerplaats is lekker rustig en we slapen heerlijk. En niet geheel onbelangrijk ons klussenlijstje is bijna afgewerkt.
Uligamu is een van de eilandjes in het noordelijke atol. dit atol heeft niet dezelfde sfeer als in de tuamoto's waar je in een smalle doorgang het atol binnen vaart. maar dat maakt het er niet minder mooi om. mooi helder water en dolfijnen die op vis jagen elke middag.
Op het eiland wonen een paar honderd mensen. de huizen zijn gemaakt van koraal. het koraal is uitgehakt ter grote van bakstenen en keurig gestapeld en gemetseld. de straatjes in het dorp zijn allemaal van zand. het eiland heeft 2 moskee's een school en 2 kleine winkeltjes. zodra je op het eiland komt zegt iedereen vriendelijk gedag en lachen je toe.
1 van de winkeliers heeft zijn huis open gesteld voor de zeilers. Ahmed Nasier is de hoofd van de familie en hij heeft het sailors choice genoemd. Je kan bij hem groente en kip bestellen wat hij uit Male over laat komen, de was doen en water krijgen. we mogen via de achteringang de binnenplaats op waar 1 van de 2 vers water bronnen zijn. gisteren met een bakje aan een lange stok water uit de bron gehaald en de was gedaan. een hele klus maar wel speciaal. wie wast zijn was nu met water direct uit de bron?
Vanavond met de andere zeilers bij de neef van Ahmed gegeten. 3 keer raden hoe die neef heet.... Ahmed. ja het is makkelijk met de namen hier. de maaltijd bestond uit lekkere curry's, gerookte vis, visrijst. de familie zat buiten op de binnenplaats terwijl binnen om de gedekte tafel zaten.
we hebben zelfs nog kennis gemaakt met de island chief. the big man himself.
Wanneer we hier weggaan weten we nog niet. Elise komt donderdag morgen aan en we willen nog een beetje relaxen voor vertrek. het snorkelen hier valt erg tegen. koraal dood maar nog wel wat vis te zien. vanmiddag een vissersboot gehad op de ankerplaats. de mannen springen van boord met het net en zwemmen het net uit waarna ze het weer aan boord trekken. zoals wij het begrijpen komen ze 1 keer per week langs. er wordt hier aardig wat afgevist alleen kunnen wij er niet echt aan meedoen. onze speergun is verzegeld. Richard (Copromer) heeft voor ons een visje gevangen met zijn gun want bij stom toeval is die niet verzegeld.
Voor ons is het lekker om nu even tot rust te komen voordat we aan de 1900 mijl naar djibouti beginnen. zullen we ongeveer 17 dagen over doen.