Reisverslag 25 09 2004
Torres Strait


Lieve allemaal,

We zijn bijna bij de beroemde torres strait. De nauwe doorgang tussen australie en papua new guinea. De doorgang staat bekend om zijn vele eilandjes en riffen en natuurlijk de sterke stroming. De stroming kan je flink tegenzitten of zelf met 7 kn mee zitten.
We zijn erg benieuwd hoe het gaat. De laatste week loodst wido ons al door allerlei riffen en eilanden heen naar het noorden. We volgen de vaarroute voor grote schepen naar boven maar dat wil nog niet zeggen dat het echt makkelijk is. De afstand naar boven was 360 mijl. Normaal zetten we waypoints in de gps van a naar b. Maar nu hebben we voor dit kleine stukje 36!!! waypoints. dat betekent elke 10 mijl van koers veranderen in het nauwe vaarwater. Met name 's nachts varen is hier vervelend. De lokale visserij is dan volop in bedrijf. In het kanaal bestaat de regel hier niet dat je rechts moet houden. Zo hadden we 2 nachten geleden (terwijl wij netjes rechts voeren) een visser recht op ons afkomen. Verder is er natuurlijk nog grote scheepvaart. Niet echt ontspannen varen en 's nachts zeker niet even je ogen voor 10 min dicht doen. overdag is het uitzicht schitterend. De kust in de verte met zijn bergen en dan de kleine eilandjes en riffen waar je langs komt.
Maandag waren we vertrokken van Lizard island, dinsdagmiddag zijn we even voor anker gegaan bij een eilandje met maar liefst 2 palmbomen en wat yuca's. De vogels claimen het hele eiland. Op het eiland zaten super grote zwart witte pelikanen, meeuwen, scholeksters,..
Voor ons was de stop even nodig om ons voorzeil te repareren. In de nacht hebben we een schitterende scheur van 2 meter gekregen onder in het zeil. Dit keer met lijm de boel gerepareerd. Het resultaat is schitterend al zeggen we het zelf en wido en ik zaten zelf ook aardig goed vastgeplakt. Naast ons bij het eiland lagen 2 vissersboten. Ik ben even uit winkelen geweest voor verse vis. Ik kwam uit bij Louise van Orion. een man oorspronkelijk uit Kroatie. Na een gezellig babbeltje kregen ik schitterende vis mee gratis en voor niets. De vis smaakte verrukkelijk.
In de avond ons ankertje weer op. Nu is onze ankerlier stuk en we hebben nog geen tijd gehad om er naar te kijken dus halen we het anker steeds met de hand op. dat is fitness op zijn best. Het anker is 22 kg met 45 meter ketting hoog te halen is even een klusje.
Woensdagmorgen was het tijd om een mooie ankerplek op te zoeken om daar 1 nachtje te blijven. De wind waait nog steeds behoorlijk steeds een knoop of 25 met uitschieters naar 30. Dus een mooi plekje was welkom. nu hebben we langs verschillende eilandjes gevaren maar alles wat te diep om te ankeren of te onrustig water. nu werden we opgeroepen door een boot 'sunchacer' dat we wel bij hen konden liggen aan de kust. We liggen nu dus voor de kust in een kleine baai. Bep en ik zijn woensdag op expeditie gegaan. op het strand zagen we hondensporen. Later hoorden we dat dingo's het strand in de ochtend bezoeken. Ja het is hier een wilde boel.
Vandaag donderdag gaan we laat in de middag weg om morgen bij Hornisland aan te komen met het juiste tij. Gelukkig is het geen volle maan en hebben we niet de hardste stroming te pakken. We zullen dus vrijdagmiddag aankomen. Bep vliegt zaterdagochtend alweer terug. De 2,5 week zijn voorbij gevlogen. Bep heeft het erg leuk gehad en heeft genoten van het mooie zeilgebied.

liefs bep, wido en marleen





Lieve allemaal,

We zijn vanmorgen goed aangekomen bij Horn island in the torres strait.
Donderdag hebben weer eerst een klus/relax dagje gehad. Bep heeft bijna 2 uur op het zwemplateau gezeten om vis te vangen. Met goed resultaat. Een prachtige vis aan de haak geslagen. Wido en ik hebben het gerepareerde zeil weer vervangen met ons reserve zeil. Zo is de dag met allerhande klusjes voorbij gevlogen. De nacht rustig gezeild. Gelukkig weinig scheepvaart terwijl we dichterbij de torres strait kwamen. De vissersbootjes gaven ons de vorige nachten toch wel wat de zenuwen. Nu niets gezien.
Vrijdagmorgen bij het juiste tij het kanaal tussen horn island en thursday island in gegaan. Een schitterend uitzicht met schildpadden naast de boot. Het kanaal is erg ondiep een meter of 7 en soms minder.
We besloten bij Horn island voor anker te gaan. Het kanaal tussen de twee eilanden is relatief smal. De ankergrond bij horn island is net wat beter.
We liggen tussen de zeilboten en vissersschepen in.
De jongens van de customs kwamen aan boord om ons al uit te klaren. Bep en ik wilden graag naar thursday island voor wat boodschappen. Op hornisland is bijna niets te krijgen. nu gaat er een water taxi en een ferry tussen de eilanden. De afstand zouden we ook per dingy kunnen afleggen. Alleen de stroming is hier erg sterk. De boot ligt af en toe vreemd op de stroom met de harde wind.
De heren van de customs hebben ons afgezet bij de pier. Wido bleef bij de boot om de boel in de gaten te houden. De jongens van de customs hebben ons eerst nog even een krokodil laten zien die op de modder lag te zonnebaden. Erg leuk om te zien. Op de ferry Debby ontmoet. Debby woont 3 jaar op thursday island met haar man en heeft op verschillende plaatsen in de pacific gewoond. Ze heeft ons na het doen van de boodschappen het eiland laten zien per auto. Erg leuk binnen 30 min heb je alles gezien. Eerst natuurlijk naar het uitkijkpunt waar nog oude kanonnen. Hier kijk je uit op fryday island, prince of wales island en nog veel meer. Daarna een stukje bos van het eiland. Dit was maar liefst 50 meter lang. Dan nog een bezoekje aan de begraafplaats waar oude graven zijn van japanse parelduikers. Nog even door het plaatsje gereden en dat was thursday island in een half uur.
Wat we zo even gehoord hebben is dat er een sterke rangen en standen lijst heerst hier. bovenaan staan de oorspronkelijke torres strait bewoners. Dan de aboriginals en helemaal onderaan staan de mensen uit papoea new guinea. Debby en haar man komen misschien zaterdagavond bij ons langs om wat te drinken.
Ondertussen heeft bep haar tas al gepakt. morgenochtend zal ze vertrekken weer richting huis. ze heeft het erg leuk gehad en had wel langer willen blijven.
Zaterdag (25sept) is de dag dat wij uit groningen vertrokken zijn. Uitgezwaaid door familie en vrienden, en nu een jaar later zijn we in australie. Nu het een jaar geleden is dat we zijn vertrokken denk ik  wel vaak terug aan vorig jaar. Onze laatste werkdagen ik verkleed als Pino (nog bedankt Mirjam) en gezellige afscheidsetentjes/borrels.
Ja ja er kan veel gebeuren in 1 jaar tijd.

liefs bep, wido en marleen





Lieve allemaal,

Vanmorgen in alle rust ons anker opgehaald en horn island verlaten. Met het juiste tij tussen de eilandjes door de torres strait uit. Onderweg nog wat grote scheepvaart, vliegtuigje van de customs maar verder rust. We hebben een lekker windje en gaan alleen op de fok voor de wind. Het rolt wel een beetje maar ons hoor je niet klagen want we hebben nog wind.
Tot onze verbazing hebben we een zeeslang gezien die opgerold aan de oppervlakte lag met een vis in zijn bek. Voor ons tijd om het vislijntje uit te gooien. Binnen 1,5 uur hadden we beet. We hadden al snel in de gaten dat het een grote vis moest zijn.  Een barracuda van 1.45 m (we hebben hem nagemeten). Hebben wij weer, een vis waar je met 2 families makkelijk van kan eten. We waren blij dat we geen problemen hadden met de vis, bij het aan boord halen. ten eerste is hij wel heel erg groot en heeft hij ook een rij imposante tanden. Zie je geen krokodillen, haaien, zeeslangen haal je wel een gevaarlijke vis aan boord. Ik stond op het zwem plateau met de harpoen en wido haalde langzaam de lijn in. Door de extra houvast van de harpoen en later ook de vishaak kregen we deze grote jongen aan boord. We hebben nog een paar tanden weten te trekken als souvenir en een paar mooie filets voor in de pan. De rest hebben we aan de haaien, krokodillen, zeeslangen gevoerd.
Verder weinig nieuws hier te melden. We zetten koers richting Komodo island. dat is een natuur park waar de beroemde komodo dragons zitten. Als we wind houden maken we daar zeker een tussenstop anders gaan we gelijk door naar Bali.

liefs wido en marleen

pos 26 09 2004
10 gr 23.87z 141gr 06.90E