Reisverslag 27 01 2004

Hoi,

Even een kort berichtje van de Max. We zijn weer onder zeil. Maar eerst nog even Grenada. Zaterdag hebben we een auto gehuurd en een rondje om het eiland gemaakt. Het is een prachtig groen eiland met in de bergen dichte begroeiing. Grenada staat bekend als "the spice island", je ziet dan ook veel verschillende plantages. Naast kruiden worden hier ook veel bananen geteelt.
Wij hebben een meer boven in de bergen bezocht en een waterval. Allemaal niet erg spectaculair maar de tocht er naar toe was zeer de moeite waard.
Zondag zijn we vertrokken uit Grenada. Eerst natuurlijk nog wat formaliteiten en nog even watertanken en vervolgens opweg. We hebben gisteren perfect zeilweer gehad. Lekker windje en een ruime koers. Niet erg veel golven en weinig geslinger. Na 24 uur varen hebben we 153 mijl afgelegd. We zijn nu opweg naar LaRoque, een groep (onbewoonde?) eilandjes. Deze eilanden liggen op 300 mijl van Grenada, een mooie tussenstop opweg naar Curacao. We willen daar morgenmiddag aankomen en dan lekker snorkelen. Nachtje blijven liggen en dan de volgende dag de laatste 150 mijl naar Curacao. We zijn goed op weg alleen is de wind vandaag een stuk wisselvalliger, even afwachten dus of we dit plan kunnen blijven volgen.
Verder gaat alles goed. Met drie man wachtlopen 's nachts bevalt ons erg goed, lekker wat langer slapen.

Positie om 21:00 lokale tijd / 01:00 UTC: 12gr 05.41N - 065gr 15.91W

Groetjes,
Bep, leen, marleen en Wido

Lieve allemaal,

Gisteren hebben we (minder legaal) overnacht bij een klein eilandje voor de kust van Venezuela. Het water super blauw, het strand wit en de pelikanen vissen in de branding. Gelijk de snorkels gepakt om af te koelen. Gezwommen tussen de vissende pelikanen. Echt schitterend, ze vliegen laag over, duiken en vliegen na een grote hap weer 4 meter verder voor de volgende duik.
Vanmorgen zelf geprobeerd te vissen met de ong 20 jaar oude hengel van wido, 3 vissen gevangen, in gedachte.... Bep en Wido zijn verderop nog gaan snorkelen. Om 12.00 vertrokken met als bestemming Curacao. Helaas weinig wind met een hobbelige deining.
Het avond eten bestond uit, rijst (uit een pak), mais (uit een zakje), doperwten (uit blik) en tonijn (uit de zee!!)
Ja julie lezen het goed, onze eerste tonijn is gevangen! De afgelopen dagen heel wat geexperimenteerd, gediscusieerd over het vissen. Leen hebben we aangewezen als onze vissen psycholoog.
We hebben geprobeerd te vissen met plankje (waardoor het kunstvisje onderwater komt) Dat werkte prima, helaas na een vis aan de haak gehad te hebben plankje weg, kunstaas weg en de vis weg.
Leen heeft in Grenada navraag gedaan bij de vissers en een sportvisser. Volgens Leen moet er aan de haak bij het kunstaas een groot stuk vis anders vang je niets. Waar het aas zich bevindt maakt niet uit, aan de oppervlakte of 2 meter onder water.
Maar aluminium folie moet ook werken. Zelf nog geen vliegende vis aan boord gehad dus geen vers aas. Dus alufolie eraan, resultaat geen vis.
De vissen psycholoog blijft erbij, zonder aas geen vis.
Vandaag besloten we gewoon een kunstvis aan de lijn zonder poespas en binnen 2 uur vis!!!
Met een stuk van de gevangen vis opnieuw de lijn uit zonder verder resultaat. Maar onze eerste tonijn is binnen.
De hele dag hebben Bep en Leen gehoopt op het zien van dolfijnen. een paar nachten geleden heb ik ze wel bij de boot gehad maar ze waren snel weer weg. Het wachten werd beloond en in het donker waren 3 dolfijnen te zien. Iedereen blij.
We lopen nu op alleen de genua en hopen morgen middag aan te komen op Curacao.
pos om 0.20 utc 11 gr 54.366 N en 67 gr 23.190 W (21.20 lokale tijd)