Reisverslag 30 06 2004
Juni 2004

Lieve allemaal,

We zijn gisteren (24 06 2004) na 1 dagje zeilen aangekomen in Bora Bora. Het is hier erg mooi. Het eiland bestaat uit een mooi gevormde berg met daarom heen de lagoon en het buitenrif. Als je aankomt zie je het blauwe water al van de lagoon. We gaan zo de kant op en kijken hoe het daar is. Hopelijk kunnen we morgen of overmorgen al duiken met de manta roggen. We laten het zeker weten
liefs wido en marleen

Bonjour,

Donderdagmiddag zijn we aangekomen op het mooie Bora Bora. Men zegt dat dit een van de mooiste eilanden ter wereld is. Het is hier absoluut schitterend, hoewel de hotels en "drukte" wel wat van de schoonheid af haalt. "Drukte" is een betrekkelijk woord. Het is hier absoluut niet vol of lawaaiig voor Nederlandse begrippen maar naar eilanden van de Tuamotu vinden wij het hier toch druk. Wij liggen nu voor anker achter motu Toopua. Een motu is een eiland binnen een lagune. Hier is het rustig, blauw water en palmbomen. Genoeg te genieten dus maar niet de echte reden voor ons om naar Bora Bora te gaan.
De werkelijke reden voor ons om naar Bora Bora te gaan zijn de Manta Rays. Bora Bora is de enige plek in de wereld waar op een vaste plek het hele jaar door Manta roggen te zien zijn. We hebben nog geen manta roggen gezien en samen met de hamerhaai, walvishaai staat die boven aan de wenslijst. Dus wij op pad naar Topdive om een duik te regelen. Na wat echt Hollands onderhandelen, de dame was na afloop ook iets minder vriendelijk, een goede deal gesloten.
Zaterdagochtend, tijd om onder water te gaan, op zoek naar de Manta roggen. Het zicht is goed, zo'n 30 meter en na een paar minuten zijn we de eerste schimmen op ons af komen. Een groepje van 4 manta's glijd langzaam en gracieus uit het diepe op ons af. Ze zijn schitterend en zweven door het water. De grootste manta's die we zien hebben een spanwijdte van 4 tot 5 meter. Ze zijn enorm en bewegen door het water alsof het niets is. Het zijn plankton eters en ongevaarlijk.
Later in de duik zien we een groep van 7 Manta's, waaronder een zwanger vrouwtje. De mannetjes proberen het vrouwtje te verleiden en draaien om haar heen. Voor manta's zijn zwangere vrouwen heel verleidelijk omdat een vrouwtje na de bevalling meteen weer vruchtbaar is. De manta's draaien om elkaar heen en wij kijken vol bewondering naar deze schitterende dans van de manta rog. Na driekwartier stappen we weer uit het water na een prachtige duik.
Helaas heeft de digicam het na slechts 4000!!! foto's begeven en hebben we geen foto's voor de website. Maar er is vast wel iets te vinden op
www.topdive.com of www.bora.org.
Terug op het duikcentrum krijgen we nog een toetje. Ik heb er net zoveel van genoten als een ijsje van de Italiaanse ijssalon in Roden, een horentje met citroen, aardbei en bosvruchten, en dat zegt wat. Dit toetje was geen ijsje maar een warme douche. Het duikcentrum zit een luxe resort voorzien van een aangenaam warme douche. Onze laatste lekkere warme douche was in La Coruna in Spanje en dat is een hele tijd terug. Vervolgens een stokbroodje, vers uit de oven, met brie en het is opnieuw een prachtige dag in het paradijs.

We blijven hier nog een paar dagen genieten en klusjes aan de boot doen en zetten dan koers naar Tonga.

Groetjes,
Marleen en Wido

Lieve allemaal,

Vanmiddag zullen we vertrekken richting Tonga. Zo'n 10-11 dgn varen. De laatste paar dagen hebben we hier wat slecht weer gehad maar hebben beschut gelegen in Bora Bora, maar voor de zekerheid hadden we wel twee ankers uit. Zaterdagnacht heeft het gespookt in Tahiti op onze oude ankerplaats.
's nachts heeft er een hele harde wind gewaaid tot wel 60-70 knopen, dat is windkracht 12!!!! Het gevolg was dat er veel boten van hun anker zijn afgeraakt, andere boten hebben geraakt en zelfs een paar boten op het rif zijn beland.
Menige dinghy (bijbootje) is gezonken of weggewaaid.
Rob en Jacqueline hebben helaas een andere boot geraakt. De schade aan beide boten valt gelukkig nog mee. Andere bekende boten zijn er goed van afgekomen. Voor ons het wel even schrikken dat er zo veel mis gegaan is op de ankerplaats. Gelukkig waren wij er op tijd weg.
Er hebben zich geen persoonlijke ongelukken voor gedaan zo ver wij weten en zijn er geen boten zodanig beschadigd dat ze niet meer verder kunnen.
Zondag hebben we hier vanaf de boot onze eerste (en hopelijk ook laatste) tornado gezien op zee. Vanaf de ankerplaats hebben we zicht op het rif met daar achter de zee. De tornado was klein en loste gelukkig snel op.
De weersvoorspellingen voor de komende tijd zien er goed uit. Hoewel de zee nog wel wat onrustig is volgens de berichten.
We eten voor vertrek maar een lekkere warme maaltijd en zullen straks op zee van onze laatste stokbroodjes genieten.
De laatste paar dagen bezig geweest met de grasweide van de onderkant van de boot te schrapen. Er heeft zich na de kokkels een groene algenlaag gevormd die erg moeilijk te verwijderen is. Na een paar uur krabben zijn we eindelijk klaar met spierpijn in de schouders. Maar het moet weer in snelheid schelen straks.