Reisverslag 31 10 2004
Bali 3, 4 en 5. VAKANTIE !!

Lieve allemaal,

Het is donderdag morgen en we gaan zo meteen weer hard aan het werk. De boot is voor de helft in de was gezet nu de rest nog. We wisselen de dagen een beetje af met klussen en boodschapjes doen.
Als het goed is krijgen we volgende week onze nieuwe buiskap en een klein afdakje voor het eerste luik. We zijn heel erg benieuwd hoe het eruit komt te zien. Wel jammer dat we vergeten zijn om een foto te maken van de vorige buiskap.
De komende week zal het hier in de bali marina erg druk worden. De leden van de Blue water rally komen hier dan. Er komen in totaal een stuk of 20 boten. De blue water rally gaat in 20 maanden de wereld rond. We hebben al leuke contacten gelegd met andere zeilers en wat blijkt dat ze dezelfde route en tijdsplanning volgen en hebben gevolgd als ons. Voor ons is het nu weer een stuk gezelliger om even in de bar wat te gaan drinken en op de steiger is het weer gezellige praat. We hadden gehoopt dat we een paar cruisers zouden tegenkomen in bali maar dat je er 20 boten ontmoet die we zeker de komende maanden gaan tegenkomen is erg leuk.
De boten die mee doen aan de rally zijn stuk voor stuk erg grote (dure) boten, een paar miljoen voor je boot is niet echt bijzonder. we hebben lange tijd niet zoveel luxe jachten bijelkaar gezien.
Gistermiddag zijn we naar het plaatsje Kuta gegaan. Daar ben ik bij een kapper naar binnen gestapt 6 meisjes om je heen en je wijst op de oude kaart een model aan en dat wordt dan geknipt althans..... Zelf ben ik niet helemaal blij met mijn nieuwe kapsel, ach ja het is wat koeler en haar groeit vanzelf weer aan.
Kuta is een toeristisch plaatsje waar kleding makers en andere winkeltjes goede zaken doen. Zelf hebben we een meisje van de dvd winkel blij gemaakt. voor minder dan 1 euro per dvd hebben we nu oa Garfield, Harry Potter 3, Bad Boys 2, The Whole 10 yards en nog veel meer. Of te wel als we geen gezellige avondjes aan de bar hebben dan krijgen we zeker gezellige filmavondjes op de boot met z'n 2en. Gisteren voor de eerste keer sinds australie geinternet, iedereen heel erg bedankt voor onze verjaardagskaartjes en andere mail.

Lieve allemaal,

Hier in Bali gaat alles goed. Het is hier erg warm, warm en nog eens warm. We hebben vandaag bij de Makro een ventilator gekocht voor 6 euro en hij doet het fantastisch.
Afgelopen donderdagavond de nederlanders ontmoet die hier met hun boten liggen. Ed en Carla van Bolero (r'dam), Ton en Akke (Fides) en Guido en Lies van Elise. Het is erg leuk om zo weer met nederlandse zeilers te kletsen. Guido en Lies doen mee aan de blue water rally en hen zullen we waarschijnlijk later nog tegenkomen.
We hoorden via Carla dat er vrijdags een grote crematie zou plaatsvinden in Bali. Nu moet dat erg bijzonder zijn en toeristen zijn welkom om bij de crematie aanwezig te zijn. Vrijdagmorgen zijn we met 7pers in een auto naar Ubud gereden.
De crematie bestaat uit een optocht met een dames van de familie voorop met offerandes daarna een (stoffen) grote stier die gedragen wordt door heel wat mannen. Hierna komt de kist op een soort stellage. Daarachter mannen met trommels en ander lawaai spul. De optocht is niet erg lang maar de hele familie en belangstellenden lopen mee. Eenmaal bij de crematie plaats in de buitenlucht wordt de stoffen stier opgesneden en daar komt de vrouw in te liggen samen met allerhande offerandes zoals olie, parfum, eten en mooie doeken ook wordt er geld bij gelegd. Na de gebeden komen er grote branders waarmee het vuur wordt aangestoken. Het as wordt opgevangen en gezuiverd. Dit alles duurt een paar uur en dan wordt de as in een gouden kokosnoot gedaan en in de rivier gegooid zodat de mens weer terug gegeven wordt aan de moeder aarde.
De crematie was erg bijzonder omdat er dit keer maar 1 persoon werd gecremeerd. Er waren 4 weken nodig om dit alles voor te bereiden en er werkten zo'n 200 mensen aan mee. We vonden het erg indrukwekkend om bij deze ceremonie aanwezig te zijn.

Verder hier weinig nieuws behalve dat we morgen bezoek krijgen van Maud en Jaap. En dan gaan we lekker vakantie vieren. De boot is bijna helemaal klaar met klussen en de nieuwe buiskap komt als het goed is vanmiddag.

Lieve allemaal,

Hier weer een berichtje uit zonnig bali. Afgelopen dinsdagmiddag zijn Maud en Jaap hier goed aangekomen. Ze zitten in een mooi hotel in Sanur een plaatsje dichtbij de marina. We hebben deze dagen rustig aangedaan want het is hier warm. Zelfs de lokals hebben er moeite mee. Zo her en der scoren we leuke kleding en dvd's voor erg weinig geld. Gisteren een auto gehuurd voor het magische bedrag van 12 euro per dag incl verzekering. Ja, ja dat zijn nog eens prijzen. we zijn van plan om rustig het eiland rond te rijden en onderweg in hotelletjes te slapen.
De buiskap is klaar en het is mooi geworden. Alleen de laatste bevestigingspuntjes moeten nog.